VW en China
De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
China. Terwijl Volkswagen in Europa vestigingen moet sluiten en personeel
moet afdanken, doet het bedrijf gouden zaken in China. Daar wordt nog wel
winst gemaakt. Terwijl VW Vorst afgeslankt moet worden, stelde VW op het
internationale autosalon van Peking ondermeer de Neeza voor, de eerste wagen
die het bedrijf volledig in China ontwikkelde. Het klassieke verhaal van
concurrentie uit lageloonlanden? Nee, als het dat alleen maar was, dan zou
het allemaal nog meevallen. Maar China betaalt niet alleen veel lagere
lonen. Het manipuleert de markt ook door zijn bedrijven gratis terreinen,
elektriciteit en soms zelfs grondstoffen ter beschikking te stellen. En
China lapt alle regels inzake kinderarbeid, milieu, veiligheid op de
werkvloer, sociale voorzieningen en vakbondsvrijheid aan zijn laarzen. De
Europese landen zouden als reactie daarop importbeperkingen of tolheffingen
voor Chinese producten moeten invoeren. Maar ze zijn zo geobsedeerd door de
fantastische Chinese afzetmarkten, dat ze het niet durven
..
Wij geloven niet in isolationisme en protectionisme. Wij zijn voor
vrijhandel. Maar het moet wel eerlijke vrijhandel zijn, met eerlijke
concurrentievoorwaarden. Wat China doet, is pure dumpingpolitiek, pure
concurrentievervalsing. De regels inzake milieu en sociale bescherming
moeten overal min of meer gelijk zijn, en als dat niet het geval is, moet
dat via tolheffingen gecompenseerd worden.
Daarbij komt nog dat China schaamteloos patenten en bouwplannen steelt. De
Chinese Chery QQ is een bijna exacte copie van de Chevrolet Matiz. De
Shuanghou CEO lijkt als twee druppels water op de BMW X5, de Chinese City is
een tweelingbroertje van de Smart Fortwo. Dat is nu plots actueel geworden
door de moeilijkheden bij VW Vorst. Maar het probleem overstijgt de
automobielindustrie. De Chinezen stelen letterlijk overal patenten en ze
kopiëren schaamteloos allerlei producten, van dvd's tot gecultiveerde rozen.
De Vlaamse textielindustrie is al kapotgemaakt door de Chinese
dumpingpolitiek, zonder dat onze politici ook maar één vinger hebben
uitgestoken om dat te beletten. Idem dito voor de speelgoedindustrie. Welke
sector wordt het volgende slachtoffer van de Chinezen? De schoenfabrieken?
De automobielindustrie? De sierteelt? En intussen loopt de 'fine-fleur' van
de Belgische politiek in Peking de dorpel plat.
Hier de nagels met koppen en daar de hamers en nu allen samen:
Meppen maar.
--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/