Los bericht bekijken
Oud 22 november 2006, 17:42   #107
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Je bekijkt het nog altijd vanuit een verkeerd standpunt.
Helemaal niet. De bedrijven van Antwerpen liggen niet in het centrum en de hotels al even min. De meeste liggen zelfs buiten de grote ring.
Juist omdat ze dan nog snel bereikbaar zijn.
Je hebt twee soorten professionele gebruikers van de luchthaven, mensen die in België wonen en/of werken en die voor hun werk naar het buitenland vliegen, je hebt ook mensen die van het buitenland hier voor bepaalde tijd toekomen. Hang daar alles aan op en het wordt je misschien duidelijk.
Ik kom dus met het vliegtuig aan in Zaventem en moet dan met mijn bagage naar de trein. daarna kom ik in het midden van Antwerpen te staan en moet ik dus het openbaar vervoer nemen naar Fina, shit dat is er niet.
Kom ik ga naar een vergadering in het Crest hotel. Leuk, eerst 2 km te voet met mijn bagage en dan stop die stomme bus ook nog eens op 1km van het hotel verwijderd. 3km met mijn bagage sleuren.

Ach, nee. Ik ga naar Opel een vergadering bijwonen. Pracht verbinding met het openbaar vervoer.
Ik sta echt te popelen om van uit Antwerpen een verbinding te nemen naar een industriezone of naar één van der betere hotels.
De 'Belg' vertrekt vanuit zijn woonplaats naar het dichtsbijzijnde station en spoort naar Antwerpen - Berchem en stapt daar over op de trein naar Zaventem. Na zijn zakenreis doet hij het omgekeerde.
Knap. Ik vertrek van uit Hoogstraten en rijd tot het dichtst bijzijnde station. Turnhout. Aai , waar moet ik mijn auto kwijt?
Maar ja, tegen dat die lijn gebruikt word is Brecht ook klaar, dus ik rijd naar Brecht. En ik laat daar mijn auto een week staan, allé ik denk dat toch. Want voor die week om is, is mijn auto ook weg hoor.
Donkere parking en geen bewaking en buiten de dorpskern, zelfs het industrieterrein ligt aan de andere kant van de snelweg. Dus een mooie en verlaten parking op een paar minuten van de grens.

Ach nee, ik moet bij een firma op linkeroever zijn. Op kaai 1100. of op de 2600 je mag nog kiezen.
De buitenlander komt toe in Zaventem en heeft de keuze, auto huren, taxi of trein. Taxi kan, maar is duur en rijdt zich vast in de file. Auto huren is mogelijk, duurt langer om rond te krijgen (dikwijls is reservatie nodig). Maar er zijn voor buitenlanders nog andere problemen, de weg niet kennen en vrees om in het buitenland te rijden, rijbewijs hier niet geldig, ... Of ze nemen de lift naar de kelder hebben een ticket op 1 minuut en vertrekken na een kleine wachttijd met de trein.
Op het einde van hun zakenreis doen ze het omgekeerde. Er zijn geen formaliteiten te regelen rond inlevering van huurwagen, het is snel en men is relatief zeker van zijn reistijd. De zakenreizigers zaten al in Antwerpen centrum of kunnen op korte tijd Antwerpen-Berchem bereiken, waarschijnlijk per taxi, maar voor korte afstand is daar niks op tegen. Deze mensen hebben relatief weinig bagage bij (meestal zelfs enkel handbagage), waardoor sleuren met bagage geen kwestie is.
Dus deze mensen zijn verplicht in Antwerpen een taxi te nemen.
En dit is idd nog betaalbaar over kleinere afstanden.
Maar je hebt dus enkel het probleem van Zaventem voor een deel naar Antwerpen overgebracht.
Jij gaat er gewoon van uit dat het openbaar vervoer buiten de ring van Antwerpen even doeltreffend is als binnen die ring, wel niets is minder waar. Eens buiten die ring is het openbaar vervoer dus een ramp.
En hoe verder je van Antwerpen-centrum weg gaat hoe erger het word.
Veel industriezones zijn zelfs niet te bereiken met het openbaar vervoer.
En voor sommige gemeentes moet je zelfs een paar keer overstappen.
Mijn verplaatsing naar Londen dit jaar was enkel mijn computertas waar wat toiletgerei in zat, wat kan voor slechts 1 nacht daar.

Dacht dat Londen even veel inwoners had als heel de provincie Antwerpen samen.
Bovendien kan een ergonomische koffer al veel oplossingen. In de luchthaven heb je karretjes ter beschikking, dus rest het traject in het station (max. 100 m). Misschien kunnen we wat werkplaatsen creëren in de stations voor kruiers. Ik zag deze dit jaar nog in China, hoewel ze gratis waren heb ik er geen gebruik van gemaakt. Ik had een koffer mee van 36 kg en een matige handbagage. De koffer reed prima dus heb ik ze in het station van Beijing 250 m getrokken in de drukte om 7:00 's morgens, dit was geen punt. Hier in Brussel was het al helemaal geen probleem. Van de bagageuitcheck/incheck tot het treinstation is max. 100 m, en je hebt een lift en karretjes ter beschikking.
Beijing is een miljoenen stad. Leer toch eens af van België te vergelijken met andere landen.

Geloof me, ik ken de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen zeer goed, ik heb jaren in de Antwerpse Kempen gewoond en werkte in Brussel. Gedurende enkele jaren deed ik dit met de trein, later met de wagen (firmawagen). Liever had ik met de trein blijven gaan, maar door de verplaatsingen naar de klanten had ik geen keuze. De studiegroep TV-SAM is mij ook niet vreemd. Momenteel gebruik ik dagelijks de trein voor mijn woon-werkverplaatsing en gebruik ik de trein ook voor mijn shopping in Antwerpen of Brussel. Eens je de moeite neemt zal je zien dat dat reuze meevalt. Je neemt gewoon de wagen tot het eerste station en neemt daar de trein, je staat er versteld van waar je op korte tijd kan geraken, zelfs met één overstap.
Ga dan maar eens naar de industriezones en de beter hotels hier in Vlaanderen.
De lijnvluchten in Brussel vertrekken op enkel uitzonderingen na, vanaf 7:00. Momenteel arriveert de eerste trein in Zaventem luchthaven om 5:56. Dus voor de meeste gebruikers is het geen probleem.
Met enkele stops (Antwerpen centraal - Antwerpen Berchem - Mechelen - Zaventem) kan deze trein het traject op 30 min doen (gebaseerd op de rijtijd van de huidige IC tussen Antw-centraal en Brussel Noord van 36 min, welke nog extra stopt in Vilvoorde en een langere reisweg heeft). Met de auto lukt dit nooit, zeker niet 's morgens. De tijdswinst is dus zeer belangrijk. Nu moet over Brussel-noord gespoord worden en bestaat er vanuit Berchem ongeveer een break-even met de auto. Uw voorstel over de tramlijn vanuit Antwerpen naar Zaventem is absurd ! Het grootste voordeel, nl. tijdswinst is dan totaal weg.
Mensen die bijvoorbeeld voor een meeting naar België komen zullen proberen om de wachttijden in België zo kort mogelijk te hebben (dus zeker niet in de file gaan staan). Als ze bijvoorbeeld een latere vlucht kunnen nemen door de winst in reistijd zullen ze dit zeker doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden