Re: VW en China
Ghingis Khan schreef:
> VW en China
>
> De problemen bij Volkswagen in Vorst hebben natuurlijk vele oorzaken.. Naast
> de plaatselijke moeilijkheden zijn er ook problemen met een veel grotere
> internationale dimensie. Eén daarvan is de oneerlijke concurrentie uit
> China.
>
> --
> Ghingis Khan
Sorry Ghingis. Dit is dikke bullshit. Is dit je persoonlijke standpunt
of is dit door Jurgen Verstrepen geschreven? Als dit een VB standpunt
is, dan is dit de zoveelste kemel die men daar schiet. Ik wed dat
noch Valkeniers noch Laeremans het hier mee eens zijn.
Autofabrieken krijgen hier in China zeker niet meer cadeutjes van de
regering dan in belgie.
Integendeel. De kleinere krijgen zelfs geen vestigings- of
exportvergunning. En zeker geen gratis industrieterreinen.
Vergelijk dat eens met wat de autofabrieken in o.a. belgie toegestopt
krijgen.
En de "kinderarbeid" nog maar eens ? Waar blijf je het toch vandaan
halen ? Een VRT reportage of zo ? Jongen toch. Kom hier eens een
weekje met mij op stap.
En de copies. Inderdaad, de Chinezen benchmarken op hun eigen,
onhandige, veel te zichtbare manier. Heb je al eens onder de motorkap
gekeken van twee totaal verschillende auto's die in EU gemaakt zijn ?
Heb je al eens gezien hoe driftig de ingenieurs heen en weer reizen
tussen Wolfsburg, Keulen, Stuttgart en Munchen ? Ach, laat maar
zitten.
Wat je de Chinezen verwijt is zo flauw en corporatistisch, ik vind het
niet de moeite om dat hier met cijfers en argumenten te gaan
weerleggen.
OK, VW Vorst dus, daar gaat het om:
De grootste brok uit de prijs die een consument in europa voor een auto
betaalt, zijn kosten voor marketing en kosten om het uitgebreide
dealernetwerk in stand te houden. Van wat overblijft is ongeveer de
helft materiaalkost, de andere helft loonkost.
Als je dan bedenkt dat de loonkost in China minder dan een tiende is
van in Europa, dat de autofabrieken spiksplinterniew zijn en ontworpen
naar de nieuwste inzichten, dat de materiaalkost lager is, de vraag
naar auto's zeer snel stijgt, de dealers elkaar vrij kunnen
beconcurreren, dan moet je geen econoom zijn om te beseffen waar de
autofabrikanten hun winst maken. Voor wie toch cijfers wil hebben: zie
het KcKinsey DRI-WEFA rapport.
Zonder China zouden de meeste Europese autofabrikanten nu al dood zijn.
In China wordt de prijs voor de consument kunstmatig hoog gehouden
zien. De prijs voor een auto bestaat in China uit vooral winst voor de
fabrikant en belastingen. Met die winst worden o.a. nieuwe fabrieken
gebouwd, de rest wordt opgepot of verkwist.
De belastingen moeten de explosieve groei onder controle houden.
Cijfers uit het hoofd: VW (vooral Passat) + 28 %, Ford (locaal
geproduceerde Mondeo+Focus)bijna verdubbeld.
De eerste prioriteit van het ministerie van economische zaken in China
is om de economie af te koelen, om de groei onder de 10 % te houden.
Officieel lukt dat, in de praktijk is de groei veel hoger.
Meer dan een jaar geleden beweerde ik hier al dat VW Vorst dicht gaat.
Misschien nu niet, dan toch heel binnenkort.
Zelfs de produktieafdelingen van VW Wolfsburg gaan op termijn dicht.
Vijf jaar geleden, bij de laatste loonsverhoging in Wolfsburg, werd er
al gewaarschuwd dat die loonsverhogingen betaald werden met de winst
die VW in China maakte. Dit kan zo niet verder werd toen al gezegd.
Zo uit het hoofd kan ik drie Europese bedrijven uit de automobielsector
noemen die nu al leeg zijn, die in EU enkel nog een HQ hebben, de hele
productie in China. Ook de complete R&D. De industrieparken in Suzhou
staan vol van R&D afdelingen van EU en NA fabrieken. Bekaert, Bosch,
HP en vele andere hebben hun R&D al gedeeltelijk of helemaal
overgebracht. De hooggeprezen Europese kenniseconomie is bijna dood.
En de volgende stap is ook al begonnen: het overbrengen van de
marketingafdelingen naar China. Nee, niet enkel om op de Chinese markt
te opereren, maar om vanuit China de rest van de wereld te gaan
bewerken. Elke week landen hier nieuwe marketingboys uit US en EU (ook
uit Vlaanderen) om hier een nieuw marketingbedrijf op te richten. En
nee, geen RepOf met HQ in EU, gelijk een WOFE met HQ in HK. De
belastingen, weet je wel ?
Zelfs officiele campagnes van de xxx regering worden nu vanuit
Shanghai ontworpen, uitgewerkt en georganiseerd.
Wat blijft er nog achter in Europa ?
Renault Vilvoorde is dicht, Ford Dagenham is dicht. MG Rover is dicht
in Engeland en produceert inmiddels weer in Nanjing.
Twijfelt er nog iemand aan dat VW Vorst dichtgaat ?
Elke T-shirt, elke TV, GSM of computer die een Europese consument
koopt, versnelt het hele proces. Maar een andere weg is er nauwelijks.
Je moet de schuld niet op de Chinezen steken Ghingis, dat is te
gemakkelijk.
--
Rudyard Kipling
|