De foto's deden mij denken aan jagers op doortocht. Ze doen dit dan nog keurig met het geweer open. Ik kan niet zien op de foto of er nog patronen in de loop steken, maar ik vermoed van niet. Honden mogen inderdaad los lopen als het tijdens de jacht is.
Een typisch hagelschot draagt niet echt ver. Het zal wel 100 m vliegen maar is dan al zijn energie al kwijt. Geloof me, ik heb regelmatig lood in mijn richting gehad, meestal door stropers. Met de krachtigste patronen, die bv. tijdens de jacht op haas wordt gebruikt kom je misschien zo'n meter of 75 ver.
Vergelijk ook zeker niet de jacht op kleinwild en het hagelgeweer met de jacht op grootwild met de kogel. Bij jacht op grootwild zal je merken dat men op het moment van de jacht een gebied afzet, dit om te vermijden dat een verloren kogel iemand zou treffen.
Bovendien hoeft jacht niet elitair te zijn. Ik ken een aantal jagers die heel het jaar hun centjes sparen om enkele maanden te kunnen jagen.
Verder is het ook verboden met lood-of zinkhagel te schieten. Je vindt de nodige informatie over met welke wapens en welke munitie gewerkt kan worden, naast een boel andere bepalingen in 28 oktober 1987 - Besluit van de Vlaamse regering betreffende het gebruik van vuurwapens en munitie bij de jacht in het Vlaamse gewest. (Belg. Stbl. 14 november 1987).
|