Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FreedomAndLiberty
Punt 2: Het scala van de ervaringen is een cirkel
Door velen al opgemerkt is dat de meest extremen van twee "ervaringen" door hun rechtlijnigheid elkaar terug raken... Op het eerste zicht een paradox van jewelste maar een bekend voorbeeld is de grens tussen geniaal en knettergek. Toegegeven, op dit punt ben ik er nog niet helemaal uit.
|
Ik ben er nog niet echt aan toe je hele posting te beantwoorden. Best zware materie waarin ik me even zal moeten inleven.
Toch even dit citaatje uit je posting gelicht. Iets waarmee ik het helemaal niet akkoord ben.
Nl. dat genialiteit en waanzin aan elkaar zouden grenzen. Dit is een mythe, een hardnekkige mythe zelfs. Maar het blijft een mythe.
Genialiteit en waanzin zijn eigenlijk uitersten en liggen mijlenver uit elkaar. Ze zijn de resultante van menselijk intellect, vooral waar het de mannelijke helft van de mensheid betreft.
Desmond Morris, auteur van o.a.
De Naakte Aap, stelt het simpele feit van het bestaan van twee geslachten in de dierenwereld voor als een extra troef. Met twee geslachten - mannelijk en vrouwelijk - vermag de natuur méér dan met slechts één. Hij betrekt deze gedachtegang ook op de mens.
Zodoende stelt Morris dat de vrouw eigenlijk het belangrijkste is. Hij beargumenteert dit o.a. met het belang van de moederfiguur voor het kind, dat prevaleert op dat van de vaderfiguur.
Met zo'n belangrijk gegeven kan de natuur zich geen experimenten veroorloven. Met de vrouw speelt de natuur m.a.w. op zeker.
Blijft over: de man. Hij biedt méér mogelijkheden tot experimenteren (en dus tot evolueren). Daarom - zo stelt Morris - is het vrouwelijke intelligentie-spectrum smaller dan dat van mannen. Er zijn minder vrouwelijke genieën dan mannelijke. Maar gelukkig zijn er ook minder vrouwelijke gekken.
Het mannelijke intelligentie-spectrum is breder. De mensheid brengt inderdaad méér mannelijke dan vrouwelijke genieën voort. Maar ook meer mannelijke gekken, karaktergestoorden en geboren misdadigers.
Even terzijde: nergens beweert Desmond Morris dat mannen
gemiddeld intelligenter zijn dan vrouwen. Hij stelt enkel dat hun intelligentie zich in een breder domein beweegt.
En als we spreken over een "breder" domein, dan moeten we ons dit - althans volgens Morris - lineair voorstellen, en niet circulair. Daarom ben ik van mening dat de nauwe grens tussen waanzin en genialiteit inderdaad naar het rijk der mythen mag verwezen worden.