Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Kijk, dat dacht ik tot een paar jaar geleden ook; dat verhaal van de "uitzichtloze situatie" klinkt vooral bijzonder aannemelijk. Maar na enkele reportages, boeken en vooral voorbeelden van het tegendeel (cf. het relatief comfortabele milieu waaruit sommige van de suicide bombers afkomstig zijn), ben ik daar toch héél anders over gaan nadenken. Vooral een docu over de "heldencultus" van de martelaren net over de Israëlische grens in Libanon deed me de ogen open.
Die mensen worden in de eerste plaats grondig gehersenspoeld op een uiterst geraffineerde manier. De leiders (die nooit het "goede voorbeeld" geven), pikken er uiteraard altijd kandidaten uit die zwak staan; mensen die net een zwaar verlies te verwerken hebben gekregen. En dan wordt er vooral voortdurend op hen ingepraat tot ze mentaal "knappen". Het is een gekend fenomeen dat ook uitgebreid werd gedocumenteerd in de oorlogspsychiatrie: in WOI, WOII en Vietnam wist men die geflipte figuren op een even perfide manier in te zetten.
|
What a load of bullshit! Ben je al eens in de bezette gebieden geweest? Ken je mensen die er wonen? Waarschijnlijk niet. Je hebt al je informatie uit reportages, boeken en "voorbeelden van het tegendeel"!!! De situatie daar is dramatisch. Een normaal leven is er onmogenlijk. Er zit zelfs tegenspraak in je post, want je geeft zelf toe dat ze er mensen uitpikken die bijvoorbeeld net een zwaar verlies te verwerken hebben gekregen. Of dacht je nu echt dat ik met mijn post Hamas zat goed te praten??? Natuurlijk zijn dat klootzakken!!! Andere mensen die het niet meer zien zitten "ompraten" om zichzelf op te blazen terwijl ze er waarschijnlijk nooit nog maar aan zouden denken om het zelf te doen is zonder meer degoutant. Maar de enige reden waarom ze mensen blijven vinden om dat te doen (en dus nu ook al oma's) heeft te maken met de dramatische omstandigheden in de bezette gebieden (en ja, ondanks de ontruiming is Gaza feitelijk wel degelijk nog bezet gebied). Voor iedereen, ook degenen uit "relatief comfortabele milieus" zoals je het eufemistisch omschrijft. Want alhoewel het hebben van geld ook in de bezette gebieden het leven wel wat draaglijker zal maken, is dat niet de kern van de zaak. Het gaat om permanente onderdrukking van een hele bevolkingsgroep. Volledige willekeur bepaalt wanneer de Palestijnen daar wat mogen doen en als ze pech hebben wordt hun huis gewoon platgegooid of hun grond ingepikt. Of wordt hun electriciteit afgesneden. Of noem maar op. Jij als absolute verdediger van vrijheid zou nochthans als geen ander moeten begrijpen wat dat met mensen kan doen. Maar helaas is dat dus duidelijk niet het geval. Het maakt je pleiten voor absolute vrijheid in ons land op zijn minst bedenkelijk.