Los bericht bekijken
Oud 25 november 2006, 12:36   #11
Proletariër
Minister-President

Proletariër's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
Seg mannen, tof dat jullie een pamflet schrijven, maar ik vind wel dat je ook oplossingen moet voorstellen om de gevolgen die je daar allemaal opsomt tegen te gaan (verdeling van de productie, verlaging ritme, verdeling van het jobverslies over alle vestigingen. ... enfin er zijn er veel die circuleren, jullie moeten zelf maar zien wat jullie denken dat gedragen wordt door de meeste mensen). Goed dat je zegt dat ze zoveel staatssteun kregen: maar waarom niet zeggen dat je eist dat ze dat allemaal terugbetalen?

Ook vind ik dat je moet antwoorden op het standpunt dat het de Duitsers, patroons én vakbond, zijn die in de fout zijn gegaan. Het is een strijd de ordewoorden die de betoging zal uitdragen de solidariteit net gaat versterken én de kracht geeft om de volgende weken onbuigzaam te zijn en harde acties te voeren om te laten zien dat dit onmenselijk is en niet kan passeren.
Je zegt hier net wat ik al een hele tijd aan het denken was

Gans de retoriek die ik hoor van de vakbondsleiding speelt perfect in de kaart van de patroons: dat er nu heel emotioneel wordt gereageerd wordt en dat er gestaakt wordt en een grote betoging komt, is ideaal voor het verwerkingsproces van wat de realiteit is: er verdwijnen meer dan 10000 jobs, dat is de economische realiteit en het zal niet anders zijn. Ook het belgische patronaat is daar natuurlijk niet blij mee, want dat zijn meer dan 10000 arbeiders/bedienden die geen meerwaarde meer produceren.

Ik vind dat de vakbondsleiding onder druk moet gezet worden om nationaal een 24-urenstaking te houden in de automobielsector in België en deze staking vooral naar de duitse bonden toe te uitspelen als een toonbeeld van solidariteit. Als de duitse pers daarin een beetje handig bespeeld wordt, kan de leiding van IG-Metal onder enorme druk komen te staan van hun basis om ook in duitsland over de verschillende constructeurs én hun toeleveranciers heen over te gaan tot actie. Ook in Duitsland zijn er verdwijnen er duizenden jobs!

Zolang we niet verder komen dan het roepen dat we solidair zijn met de ontslagen arbeiders en verder niets concreets doen, stellen we de deur steeds verder open voor de volgende herstructurering.

Het is duidelijk dat de huidige vakbondsleiding hiertoe nooit het initiatief zal nemen en de oorzaak hiervan is het gebrek aan politieke leiding van de arbeidersklasse. Het is net de taak van iedereen die zich links en progressief noemt om zo hard mogelijk voor zulke acties op te roepen, anders zijn onze solidariteitsacties heel sympatiek en leuk om zien, maar zullen fundamenteel niets veranderen aan de steeds harder wordende acties van het patronaat tegen de verworvenheden van de werkende mens.
Proletariër is offline   Met citaat antwoorden