Los bericht bekijken
Oud 26 november 2006, 12:39   #6
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sodoirt Bekijk bericht
Als dat verschil zo belangrijk schijnt te zijn in uw ogen, kunt u het misschien voor de rest van het forum even uitleggen waaruit dat "verschil" bestaat? Bedankt bij voorbaat.
geen probleem. Het verschil tussen islamitisch en islamistisch ligt hem in het feit dat voor de laatste categorie de scheiding tussen politiek en religie onbestaande is. Met andere woorden, islamisme komt neer op het streven naar een politieke islam, waarbij dit in het merendeel van de gevallen neerkomt op herinstelling van het kalifaat en toepassing van sharia. De Al Adl Wal Ihsan beweging leunt dan ook nauw aan bij de Moslimbroeder beweging, ook al zijn beiden niet één en dezelfde organisatie natuurlijk.

Mijn reactie was mijn misschien een beetje scherp, maar dit komt vanwege het woordje 'vredesbeweging' die ik aldaar in de oorspronkelijke tekst zag staan. Dit gezegd zijnde denk ik dat er ten dele wel een grond van waarheid zit in de analyse gemaakt door een van de leden van deze beweging, met name het feit dat socio-economische factoren ten dele verklaren waarom mensen zich aangetrokken voelen door dergelijke bewegingen.