Los bericht bekijken
Oud 28 november 2006, 01:44   #1
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Vanwaar komt de francophonisation ?

(27/11/2006) 26.11.2006 21.36u - Het Vlaams Belang heeft kennis genomen van de studie van de VUB-vorsers Fanny Wille en Kris Deschouwer, zoals die vrijdag verscheen in het tijdschrift "Samenleving en Politiek". Op basis van deze studie kopten enkele kranten afgelopen week dat "de olievlek niet langer uitbreidt" en dat "de verfransing een 'illusie' blijkt". Deze conclusies zijn helemaal onjuist.
unquote

een vandaag verschenen persbericht (complete tekst op Politics.be te vinden of hier rechts op de pagina van het forum).

Los van de discussie of er nu al dan niet meer franstaligen rondzwermen rondom Brussel en een "olievlek" vormen, stel ik me toch een paar (?) vragen :

- Is het voor het Vlaams Belang van groot belang dat die olievlekkerige francophoniebedreiging er nog steeds in al haar dreiging is ? Is de veranglicanizering niet imminenter, of de arabizering voor mijn part ?

-Waar blijven die francophonen in hemels naam vandaan komen ? De nataliteit en de daaraan verbonden bevolkingstoename in Vlaanderen is hoger dan die in de francophone belgische streken en bovendien negatief... (iedereen weet dat de bevolking in België groeit door de immigratie.. voornamelijk in Vlaanderen- want in dit landsdeel is er ten minste nog een kans(je) om aan een al dan niet zarte of witte job te geraken.

-Gaat het misschien om een aangroei van 2taligen die komende uit het Nederlandstalige onderwijs - privé in de banlieu flamand wonende "pour emmerder les bourgeois" "font semblant d'être des francophones unilinguistique"... (moest ik er wonen ik zou waarschijnlijk meedoen).

Nu mag je alle faciliteiten afschaffen : vooral in de brusselse rand zullen er altijd veel mensen wonen die onder elkaar Engels, Duits, Japans, Deens,
Frans en misschien voor het gemak Esperanto zullen spreken.. Er is in feite niet veel mysterieus aan die olievlek : indien die "vlek" toeneemt ligt het hoofdzakelijk aan Vlamingen die Verfransen ... zoals vele mensen van taal veranderen in functie van het milieu waarin ze functioneren. Hoeveel
mensen zijn er niet in Vlaanderen die ingevolge hun functie binnen hun bedrijf van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een andere taal gebruiken :
Engels, Duits.. en andere..;