Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
A priori stelt de econoom dat minimumprijzen leiden tot een overaanbod (vraagtekort) - in het geval van werkloosheid: dat minimumlonen en CAO's leiden tot meer aanbod aan werkkrachten dan er vraag naar werkkrachten is.
|
U bent dus econoom...
Kunt u dan eens aan de lezer verder uitleggen wat er gebeurt als de minimumloon in het optimum is (nl. de kruising van aanbod-en vraagrechte); wat op lange termijn altijd het geval is, niet?
Let; ik ben positief tegenover wat u allemaal zegt maar vind toch dat je het hele verhaal moet vertellen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
De econoom zegt niét dat belastingen leiden tot zo'n vraagtekort/aanbodoverschot. De markt bereikt dan wel een nieuw evenwicht, maar op een lager volume en met nadeliger voorwaarden voor vrager en aanbieder.
|
Belastingen zorgen voor een prijsstijging waardoor je ook een aanbodoverschot krijgt en een vraagtekort...
Op lange termijn wordt dit ook inderdaad weggewerkt...
Een groot deel van de fout van de werkloosheid in vlaanderen ligt volgens mij in de "felxibiliteit" van de arbeidsmarkt.
Ook moet altijd alles rap gaan; de markt past zich aan aan de behoeften en de noden maar de markt gaat gewoon niet rap het heeft zijn tijd nodig (lange termijn) wat vaak wordt verwacht is dat we veel rapper gaan maar wat we dan vergeten is dat we dan niet naar de lange termijn modellen moeten kijken maar wel naar de korte termijnmodellen en deze passen zich NIET aan en daar ligt het probleem volgens mij feel free to comment...