Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Sedert de Oostenrijkse tijd heeft het begrip "Vlaanderen" een betekenisverruiming ondergaan. De klok terugdraaien is op dat vlak een beetje lachwekkend. Als we "Vlaanderen" historisch duiden en het slechts beperken tot wat het graafschap omvatte (trouwens naar welke periode wilt u dan gaan als referentiepunt???), dan moeten we veel andere landsnamen veranderen. Frankrijk hoort niet langer die naam te dragen. Macedonië ook niet. Rusland zeker niet! En Roemenië moet ook vlug zijn naam inleveren.
|
Ik vermeldde specifiek de Vlaamse taal, iets waar mijn interesse naar uitgaat. Op basis daarvan is er wel degelijk nog steeds een grens zichtbaar, hoewel die ook door "historisch" Vlaanderen loopt. Vermits ik geen nationalist ben of maar in naties geloof, hecht ik tamelijk veel waarde aan het concept van taal als determinerend cultuurverschijnsel dat het onderscheid vormt tussen wat men doorgaans als afzonderlijke gebieden beschouwt. Daarom wat ik zei. Ik denk dat u dat misschien iets te letterlijk heeft genomen - ik heb geen enkel verlangen te gaan verklaren dat "wij" terug "moeten" naar "historische" costuimen.
Vergelijken nu even met dit snel op het internet gevonden eenvoudige kaartje, alsook de database van Ethnologue.com;