Los bericht bekijken
Oud 28 november 2006, 14:04   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Ik weet ook dat dat de reden is , maar dat zorgt niet voor een vlot taalgebruik .
Andere regel , voor de meeste letters waar je K uitspreekt moet je C schrijven .
Wat is daar nu het nut van ?
Het overgrote gedeelte van de DT-regels heeft in essentie geen nut .
Een vlotte taal houd rekening met taalgevoel , zie maar eens hoe makkelijk Engels te spreken en te zingen is .
Als je een taal volsteekt met grotendeels overbodige regels krijg je al vlug een stereotiepe taal zonder virtuositeit .
Mijn probleem hieromtrent is ook dat de bevolking absoluut geen zeggenschap heeft in de veranderende spellingsregels .
Engels is helemaal niet gemakkelijk te spreken. Ga maar eens naar landen waar Engels niet courant is en leg je oor dan eens te luisteren bij wie Engels probeert te spreken. Het wordt gewoon geradbraakt!

Engels is een moeilijke taal om te beheersen. Steenkoolengels niet, daar dat is nog nauwelijks Engels te noemen. Wie echt Standaardengels wil spreken, zal zich veel moeite moeten getroosten en veeeele uren studeren.

De c/k-discussie is inderdaad nutteloos en baseert zich louter op etymologische en historiserende gronden. Dit acht ik evenwel nutteloos voor het huidig taalgebruik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden