Als cafebazin even mijn visie spuien
Een cafe is een openbare plaats, iedereen mag binnen komen en het is zelfs niet altijd zo eenvoudig om mensen buiten te houden dus... diegene die hier denkt dat een cafe een privéterrein is heeft het al fout voor.
Er automatisch van uitgaan dat cafe's prive-eigendom zijn is al evenzeer fout. Veel café's (waaronder hetgeen ik uitbaat) zijn eigendom van een drankenhandelaar of brouwerij, en dus geen eigendom van de uitbater.
Ik heb zelf 33 jaar gerookt , ben ondertussen bijna 4 jaar gestopt met roken maar voel dagelijks aan den lijve de effecten van passief roken.
Dat is het gezondheidsgedeelte.
De commerçant in mij berekent vlug hoeveel klanten ik zou verliezen indien het rookverbod voor mijn zaak zou gelden...... maar ik heb chance mijn cafe is kleiner dan 50 m2 en zal dus een zelfklever met roken toegelaten op krijgen.
Ik heb wel een deftige rookafzuiging moeten aanschaffen wat voor een beginnende kleine zelfstandige een behoorlijk zware investering is maar ........ een investering die vooral mijn eigen gezondheid ten goede komt.
En ......... ook dit jaar reeds gingen de rokers uit beleefdheid aan de andere kant van de ruimte zitten wanneer mensen in de zaak iets aan het eten waren. Rokers en eters samen is niet echt een goede combinatie, dat is gewoon gezond verstand.
Ook in deze discussie is het gezond verstand vaak zoek.
Het rookverbod op de treinen heeft alvast bewezen te werken. Ik denk niet dat de NMBS veel klanten verloren is daardoor.
En vergeet niet dat vlamingen inventief zijn om allerlei manieren te vinden om toch te blijven genieten van al het lekkers op aarde ......... dus zo'n vaart zal het wel weer niet lopen.