Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2003, 23:19   #25
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel juist, maar U bent politiek incorrect bezig.
Opgepast voor de scheldpartijen, die zullen zoo wel gaan volgen.
Ik heb daar gewerkt onder TITO, in Gjnilane, Pirrot, en de sfeer was geen sfeer van haat van de nen tegen de andere, HET waren al partizanen, zelfs de kinderen van 4 jaar.
Ik bedoel wel gewerkt in de eind-jaren 60, begin 70. Dus dat partizanen gedoe is een doordenkertje.
Kun je eens wat duidelijker zijn? het is zowiezo een feit dat kosovo in alle opzichten een buitenbeentje was in ex-joegoslavië, het enige gebied met etnische onrusten tijdens het bewind van Tito.

Citaat:
Dat zou ik niet durven zeggen. In Joegoslavië zijn de nationalisten nooit 'begonnen' met hun agenda door te drukken, de nationale spanningen zijn namelijk nooit echt weg geweest. Tito slaagde er wel in om het hele zaakje onder z'n duim te houden, maar dat wil niet zeggen dat de spanningen verdwenen waren.
Klopt, maar toch waren de etnische spanningen ook effectief minder aanwezig, getuige daarvan de talloze gemengde huwelijken.

Citaat:
Als u met het succes alludeert op het zogenaamde 'arbeiders zelfbestuur', dan slaat u de bal mis. De arbeiders misbruikten dat namelijk om zichzelf voortdurend loonsverhogingen en sociale cadeautjes toe te kennen, maar vergaten wel te innoveren of te moderniseren, met als gevolg dat de Joegoslavische economie kelderde. Geloof me vrij, aan de vooravond van de grote explosie daar zat het land al tien jaar op z'n gat.
Toch kun je Joegoslavië niet echt een economische mislukking noemen, op economisch vlak boerde het land goed, met een algemeen hoge levensstandaard behalve in kosovo en MacedoniË.
tomm is offline   Met citaat antwoorden