Citaat:
CD&V blaast het kartel met de N-VA op
do 30/11/06 - CD&V en N-VA gaan bij de parlementsverkiezingen van volgend jaar niet meer samen naar de kiezer. Dat is een gevolg van de toetreding van Jean-Marie Dedecker tot de N-VA.
Voor CD&V kon een kartel alleen nog zonder Dedecker op de lijst. Maar die voorwaarde was voor de N-VA een brug te ver en de twee partijen gaan dus apart naar de federale verkiezingen.
N-VA-kopstukken Geert Bourgeois en Bart De Wever zijn op dit moment al bij Vlaams minister-president Yves Leterme en CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen voor overleg.
Straks volgt er nog een verklaring van CD&V-voorzitter Van Deurzen. De reactie van CD&V komt er dus nadat veel christen-democratische parlementsleden hadden laten weten dat ze niet op één lijst wilden gaan staan met Dedecker.
Later meer.
Ook Renders van ACW was geen fan van Dedecker
ACW-voorzitter Jan Renders (foto) reageerde vanmorgen al erg geschrokken op de toetreding van de rechtse liberaal Dedecker tot de N-VA. Het ACW is de christelijke arbeidersbeweging en behoort tot de linkervleugel van CD&V.
(foto Belga) "Ik aanvaard dat niet gelaten", zei Renders. "Natuurlijk heb ik me als voorzitter van een sociale beweging niet te bemoeien met wat partijen doen", zei Renders.
"Maar er zijn wel heel wat ACW-mensen actief en geëngageerd in CD&V en ik ben ervan overtuigd dat zij het niet zullen zien zitten om met iemand als Dedecker samen te werken in een kartel."
Dedeckers extreem-liberale en rechtse standpunten staan volgens Renders haaks op het sociale gedachtengoed van het ACW.
Dedecker probeerde vanochtend de kritiek van Renders nog te ontzenuwen en zei het slachtoffer te zijn van een karikatuur.
www.vrtnieuws.net
|
Volgens het vrtnieuws.net lijkt het erop dat het een vakbond is die een kartel tussen twee politieke partijen opblaasd.
Wat een goed nieuws vandaag.
nu zijn de flaminganten echt een bedreigde onderdiersoort geworden