Citaat:
Ik raad dan ook iedereen aan om regelmatig eens met de fiets in de stad te rijden. Je zal snel merken dat je je als fietser veel vaker gaat ergeren aan automobilisten dan vice versa.
|
Ik ga u toch deels moeten tegenspreken. Ik rij zowel met de fiets als met de auto. De eerste fietser die mij voorrang van rechts verleent moet ik nog tegenkomen, als fietser heb ik daarentegen al meer dan eens voorrang gekregen in een analoog geval.
Ik vind dat je hier nogal behoorlijk overdrijft in de weergave van de feiten. Uiteraard kan het nog veel beter maar het is er de laatste jaren toch al sterk op vooruitgegaan voor de fietsers, dat kan niet altijd gezegd worden voor het autoverkeer. In tegendeel, het enigste wat men daarvoor lijkt te doen is overal wegversmallingen, verkeersdrempels en asverschuivingen bij te plaatsen onder het mom van de veiligheid. Ik vraag mij af welke bijdrage die dingen nu werkelijk leveren aan de veiligheid op de wegen en hoeveel chauffeurs er nu net door dit soort staketsels in een ongeval terecht komen.
In alle geval, ik vind niet dat ik als fietser te klagen heb over de veiligheid op de baan. Je moet natuurlijk als fietser ook rekening houden met alle anderen op de baan en zelf geen onnodige risico's gaan pakken. Als ik bv op een rondpunt rijd en er rijdt een auto naast mij dan zal ik pas verderrijden op dat rondpunt wanneer ik er van overtuigd ben dat die wagen ofwel niet zal afslaan oftewel dat hij mij gezien heeft.