Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito
Het gaat over SOCIALE woningen, van de Vlaamse overheid. Je mag dus als overheid niet vragen of je BEREID bent de bestuurstaal te leren.
Het gaat er hem niet om óf je al Nederlands praat, maar als je géén basiskennis kent, of je bereid bent die 220 (dacht ik) uren Nederlands te volgen en dat ZONDER examen.
als je daar dan nog gaat tegen protesteren ben je of van slechte wil of ...
Ik ga het toch niet schrijven.
|
Wat is daar nu eerlijk gezegd de meerwaarde van zo'n vraag (ik spreek niet over de lessen an sich)?
Awèl, ik zou het nog begrepen hebben indien men de huurder had VERPLICHT om Nederlands te leren én te kennen. Ik zou er nog steeds niet mee akkoord gaan, maar dan zouden zaken tenminste duidelijk zijn.
Nu zit men echt in een sfeertje van "het is niet verplicht hoor, maar we willen toch wel weten of je Nederlands wilt leren". Als het kennen van Nederlands geen verplichting is, dan heeft de overheid die vraag niet te stellen, het gaat haar niet aan...
Dus protesteer ik niet tegen het feit dat de Vlaamse overheid taallessen aanbiedt (verre van zelfs, hoewel ik niet inzie waarom ze gratis zouden moeten zijn, maar soit), ik protesteer tegen het feit dat men "zich bereid moet verklaren die lessen te volgen".