Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik die "taalregel" in de wooncode niet echt ondersteun, maar niet om communautaire redenen.
Ik vind deze regel immers een inmenging van de overheid in het privé-leven van de huurder. Het is niet aan de overheid om iemand te verplichten "zich bereid te verklaren om Nederlands te leren" door het een vereiste te maken tot het bekomen van een woning. Hiermee moeit de overheid zich rechtstreeks met de taalkennis van een huurder, en daar heb ik het als liberaal moeilijk mee.
|
De overheid mengt zich in het privé-leven van de huurder (om het bij uw woorden te houden), als de huurder beroep doet op de overheid om aan een woning te geraken. Voor wat hoort wat.
Indien de huurder geen bemoeienissen wil mbt zijn taalkennis, kan hij steeds op de privé-markt een woning zoeken.
(Vraag is ook hoe de huurder de overheidsinmening inzake zijn taalkennis onderging toen hij nog onderhevig was aan de leerplicht, en zoals de meesten op de klasbanken lessen in vreemde talen kreeg. Had je het daar als liberaal ook moeilijk mee ?)