Los bericht bekijken
Oud 1 december 2002, 17:45   #1
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Radicale visie op de Islam.

Wat ik nu ga schrijven zal de meeste onder jullie wel tegen de haren in strijken en is op het eerste zicht geen links uitgangspunt. Nochtans meen ik van wel, de manier van benaderen maakt het verschil. Links zijn betekent niet noodzakelijk zijn kop in zand steken zoals wel eens beweerd wordt vanuit een bepaalde hoek.

Niemand kan ontkennen dat er ernstige problemen zijn met de moslimgemeenschap in dit land. Links heeft zich altijd ingespannen om het integratieproces op gang te brengen. Ik kan jammer genoeg enkel vaststellen dat het hopeloos mislukt is.

Een analyse van mezelf:
Om een oplossing te vinden voor een maatschappelijk probleem moeten we de juiste oorzaak trachten op te sporen. Meestal vertrekt links vanuit het standpunt van de doelgroep. Ik vertrek vanuit een andere vergeten doelgroep nl. de autochtoon en meer specifiek in zijn leefomgeving. Ik stelde me de vraag wat doet autochtone mensen zich vreemden voelen in hun vertrouwde buurt. Elke mens heeft als sociaal wezen een tolerantievermogen zonder dewelke hij niet zou kunnen functioneren in groep. Dat vermogen is niet onbegrensd en kan overgaan naar wrevel en ergernis tot aversie en zelfs agressie onder bepaalde voorwaarden. Dit mag niet toegeschreven worden aan racisme of xenofobie, het is een onbewuste zelfverdedigingreflex met als doel zich te handhaven. De vraag is nu waar ligt de grens van het tolerantie vermogen. Die grens is moeilijk te trekken en verschilt van mens en buurt. Het verschil is een factor en ook de verhouding allochtoon/autochtoon. Als oplossing zou kunnen gewerkt worden aan de verschillen weg te werken. Aan de verhouding werken is naar mijn menig minder efficiënt omdat het hoofdprobleem nl het verschil blijft bestaan. Het verschil kan verder gesplist worden in een privaat(persoonlijke levenssfeer) en publiek verschil. Wanneer nu dat publiek verschil weggewerkt wordt is het probleem opgelost en gaat de allochtoon gewoon op in de autochtone gemeenschap. Dat is de ideale situatie uiteraard. In praktijk is dat niet mogelijk maar zoals eerder gezegd zijn mensen uitgerust met een tolerantievermogen en zou deze benadering dus werkzaam kunnen zijn.
Door een westerse bril bekeken volgt hieruit dat de allochtoon zich een westerse levenswijze moet aanmeten in het publiek gedeelte van de samenleving. Dus oa. geen typerende kleding en symbolen die hem onderscheiden van westerlingen.

Helaas ben ik, tot mijn grote ontgoocheling, tot de vaststelling gekomen dat dit onwerkzaam is.
Voor de moslim blijkt dit onmogelijk te zijn omdat zijn levenswijze een essentieel deel uitmaakt van zijn geloof. Hiervan afstand doen betekent zoveel als zijn geloof verliezen. Een louter spirituele beleving zoals wij dat kennen is niet voldoende om een goede moslim te zijn.

Lange tijd wist ik me geen raad met dit gegeven, maar bleef tegen beter weten in geloven in de integratie.

De figuur JahJah en zijn uitspraken in de media, hebben mijn geloof in de integratie aan het wakkelen gebracht en mij tot nadenken aangezet. Ik ben tot het besluit gekomen dat wat extreem rechts al zolang van de daken roept de pijnlijke waarheid is. Een moslim kan niet integreren, de islam maakt hem dat onmogelijk. Publicaties van prof E.Vermeersch, analyses van mezelf en de ijzersterke onweerlegbare argumenten van Jan van den Berghe, die er blijkbaar een levenswerk van maakt met de koran uit te vlooien op punten en komma’s, hebben mij overtuigd. Laatste genoemde betitelt de Islam als een mensonterende cultuur.En dat is nu mijn uitgangspunt in gans dit verhaal: de mens.

Met dit gegeven resten er nog slechts twee mogelijke humane oplossingen. Of de toestand bestendigen en wetende dat de Islam maatschappij gaat uitgroeien tot een aparte maatschappij naar analogie met de joodse gemeenschap. Ik voel hier niets voor en is zelfs onmogelijk omdat het totaal niet past in mijn visie op de maatschappij van de toekomst.

Ofwel de Islam bestrijden. De moslim bevrijden van die mensonterende cultuur.
Ik zou zelfs te durven spreken van een doctrine, zo krachtig dat het figuren als Hitler en Stalin natte dromen zou bezorgen.
En waarom is dit nu een zaak voor links?
Extreem rechts recupereert dit maatschappelijk probleem volledig en zet zijn verrotting strategie onverminderd verder met als uiteindelijk doel het kind met het badwater weg te gooien. Ondertussen halen ze hun stemmen bij ooit traditioneel linkse kiezers.
Ook de vakbonden komen onder vuur te liggen. Maw links verzwakt wegens het falen van de integratie.
In feite zijn de migranten de proletariërs van deze tijd. Gebruikt als goedkope werkkrachten en onder de knoet gehouden door de Islam die hen belet te integreren en om zo een plaats te vinden in de maatschappij. (Doet me denken aan toestanden uit de 19° eeuw)

Willen we het kind redden, zullen we het badwater moeten weggooien. Zoveel is duidelijk.

Hoe die Islam te bestrijden is een ander paar mouwen en niet evident. Hier moeten nogal wat heilige huisjes voor sneuvelen. (klinkt ook bekent)

Persoonlijk stel ik een doop in de westerse cultuur voor en tegelijkertijd de nefaste invloed van de Islam trachten te neutraliseren.

Wat vinden jullie hiervan?

Laat de kritiek maar losbarsten, je moet mij niet sparen

http://www.trouw.nl/religieenfilosof...378048202.html
@lpha is offline