Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Waarom, Europa doet toch ons buitenlands beleid? Daar heb je geen onafhankelijk Vlaanderen voor nodig. Zelf ben ik meer voorstander van hereniging van het Verenigd Koninkrijk. Als ik in Vlaanderen ben dan valt mij gewoon op dat ik net in Nederland ben. Zelfde mensen, zelfde winkels, zelfde prijzen. Alleen een ander accentje, maar die kom je overal wel tegen. In een confederatie is economische achterstand dus niet een argument, je bent namelijk economisch vrijwel onafhankelijk. Taalproblematiek neemt naar mijn mening alleen maar toe dan dat het afneemt in een onafhankelijk Vlaanderen. Brussel gaat failliet omdat het niet kan uitbreiden, Vlaanderen gaat achteruit omdat het zo'n groot aandeel in Brussel heeft, veel Belgen voelen toch nog wel iets voor hun koning (zelf zou ik niet zonder tante Trix kunnen!  ).
|
België heeft geen meerwaarde voor Vlaanderen en Wallonië. We kunnen beter direct onze zaak binnen de EU bepleiten dan dat zinloos tussenniveau te behouden. Net het zelfde voor een hereniging van de nederlanden.
Het spreekt voor zich dat Vlaanderen en Nederland binnen Europa meer zullen samenwerken omdat we buurlanden zijn en historische en culturele banden hebben die meer uitgesproken zijn als met andere landen.
Binnen de EU moeten kleinere landen samenwerken om gezamelijke belangen te verdedigen. Maar waarom moet dat binnen een confederale structuur? Je werkt samen als je het eens bent en niet als je het oneens bent. Daarvoor heb je echt geen echt niveau nodig dat het enkel ingewikkelder maakt en bovendien nog geld kost ook.
Dat veel Belgen iets voor de koning voelen heeft meer te maken met conservatisme en angst voor verandering. Elke aanpassing aan de maatschappij vergt tijd om aanvaardbaar te worden. Zeker grote aanpassingen als onafhankelijkheid en afschaffing van een koningshuis. Waarom denk je dat België er nog is? Niet omdat er zoveel goede argumenten zijn. Maar wel omdat het tijd vergt om de angst voor verandering die er altijd is onder de bevolking weg te nemen door het beargumenteren van onafhankelijkheid. Dat neemt tijd in beslag, maar de evolutie is dan ook zichtbaar.