Los bericht bekijken
Oud 15 december 2006, 15:43   #36
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Maar dat is in zekere zin kortzichtig denk ik. Mensen investeren pas in het buitenland als dat meer winst oplevert dan in eigen land... die winsten keren dus terug naar ons land, en bezorgen de ontvangers een hogere vergoeding dan ze anders zouden krijgen.
Die ontvangers zijn echter niet de kleine spaarder, maar de grote banken. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het verhoogt niet de welvaart van de gemidelde Belg.
Citaat:
De andere landen kennen intussen een stijging van de welvaart door verhoogde investeringen; zij kunnen meer produceren enz. waardoor de kans groeit dat zij goedkope goederen zullen verkopen aan ons (goedkoper dan we ze zelf kunnen maken; stijging van de reële koopkracht), goederen kopen van ons (hogere export voor ons), investeren bij ons...
Correct, dat is dan ook de enige welvaartwinst die wij hier maken; het goedkoper worden van producten.

U vergeet hier trouwens wel dat de terugkomend investeringen heel lang op zich kunnen laten wachten. Dat investeringen in het buitenland goed is zal ik niet tegenspreken, maar deze investeringen voegen op de korte termijn niets toe aan onze economische stabiliteit.

Citaat:
Er is volgens mij absoluut geen reden tot paniek wat betreft sparen, ook niet over landsgrenzen heen.
Paniek is sowieso overbodig, maar het gevaar van teveel sparen moet ook niet onderkent worden. Met gevaar bedoel ik trouwens een teruggang in de economie, geen economische rampen als in de jaren 30.
Citaat:
Bovendien, we zijn toch niet nationalistisch hé
Ach, een beetje aan eigenbelang doen kan toch geen kwaaad?