Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FMisplon
Schaf eerst de stemplicht
In principe vind ik niet noodzakelijk dat stemrecht afhankelijk moet zijn van nationaliteit als zodanig, maar wel van de mate waarin een persoon in de maatschappij geïntegreerd is. Het standpunt van de VLD is altijd geweest dat integratie blijkt uit naturalisatie-aanvraag en daarom hebben we altijd vastgehouden aan de nationaliteitsvoorwaarde.
Ik pleit dus voor een duidelijke koppeling van het stemrecht aan de mate waarin men zich in een maatschappij inburgert. Inburgering betekent actief deelnemen aan het reilen en zeilen van onze maatschappij door hier te wonen, te werken, belastingen te betalen, maar ook door te willen participeren in het beleid door te gaan stemmen. Zonder stemplicht gaan de mensen die deel wensen te nemen in onze maatschappij, stemmen en de anderen niet. In dat geval vind ik de nationaliteitsvoorwaarde irrelevant.
Conclusie van dit alles is dat migrantenstemrecht voor mij alleen bespreekbaar is wanneer die absurditeit die de opkomstplicht toch wel is, wordt afgeschaft. Men kan de VLD bezwaarlijk electoraal denken verwijten omdat ze geen knieval doet voor partijen die zelf op de meest hypocriete wijze omgaan met de kieswetgeving. In de komende dagen zal ik een wetsvoorstel indienen om de stemplicht af te schaffen. Als de andere democratische partijen me daarin volgen dan duw ik op groen voor het migrantenstemrecht. Afgesproken?
Bart Tommelein, VLD-volksvertegenwoordiger[/i]
|
U beweert dat de nationaliteit van iemand irrelevant is voor zijn of haar stemrecht. Ik ben dan wel heel nieuwsgierig voor wat iemands nationaliteit dan überhaupt nog wél relevant is. Ik raad u aan om eens goed na te gaan wat staatsburgerschap, stemrecht, rechtsgemeenschap en volkssoevereiniteit precies inhouden. Je identiteitskaart zegt niets over je afkomst, je cultuur, je religie, je huidskleur of wat dan ook, een identiteitskaart is een rechtsdocument dat je Belgisch staatsburgerschap bewijst, en dat is allesbehalve irrelevant i.v.m. stemrecht. Mocht u het vergeten zijn; stemrecht heeft niets te maken met belastingen betalen (want 100 jaar geleden betaalde de overgrote meerderheid van de bevolking inderdaad nauwelijks belastingen; hadden ze daarom geen recht om te gaan stemmen?), stemrecht heeft ook niets te maken met 'geïntegreerd' zijn (hebben zonderlingen op zolderkamertjes geen democratische rechten?) en ook niet met hier werken (geen stemrecht voor werklozen?). De enige voorwaarde om mee te kunnen beslissen over de wetten die gelden in de Belgische rechtsgemeenschap, is volwaardig lid zijn van die rechtsgemeenschap; met name het Belgisch staatsburgerschap aannemen. Dat is het essentiële principe van de democratie; de wetten worden gemaakt door de mensen die ze moeten gehoorzamen (en dat er een massa rechtsverschillen zijn tussen mensen met een verschillende nationaliteit is nogal wiedes).
Ik vind het zeer verontrustend dat onze 'politieke elite' blijkbaar niet goed weet waar stemrecht over gaat en de hele kwestie degradeert tot een spel rond 'voor of tegen migranten' met als nuance de mate van 'integratie'.