Los bericht bekijken
Oud 17 december 2006, 12:07   #9
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
Volledig mee akkoord. De kolonisatie was een zware inbreuk op het zelfbeschikkingsrecht van de gekoloniseerde volkeren en een schandvlek op het blazoen van de zogenaamde "brengers der beschaving", die in werkelijkheid niets anders dan barbaarse uitbuiters met een superioriteitscomplex waren.
Volledig mee eens. De dekolonisatie was de tweede fout. De blanken hebben Afrika in allerheil verlaten en laten vallen. Ze hebben volkeren, die ze jarenlang onderdrukt en afhankelijk gemaakt hadden, plots aan hun lot overgelaten.
In mijn ogen hadden de blanken op de eerste plaats niets te zoeken in Afrika. Geen rubber, geen ebbenhout en zeker geen slaven. Als we deze goederen wilden, konden we die volgens mij ook op een andere manier krijgen, dan door kolonisatie (op het laatste na). Hierbij denk ik aan handelsrelaties, die we met Afrika hadden kunnen opbouwen.

Het gevolg van de kolonisatie/dekolonisatie is nog steeds voelbaar: volkeren die op voet van oorlog elkaar uitmoorden, omdat hun natuurlijke verhoudingen kapot gemaakt zijn door de blanken. Denk hierbij bv aan de Tutsi's en de Hutu's.
Nog steeds gaat de gruwel in Afrika verder en ik vrees dat dat continent zijn confrontatie met de blanken nog zeer moeilijk te boven zal komen.

Het is gewoon een feit dat als iets jarenlang samen gehouden worden onder dwang van een dictator en je neemt deze weg, alles in het 100 loopt. Iets waar Bush ook beter over nagedacht zou hebben, voor hij Saddam van zijn sokkel haalde.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden