Dus jij beweert dat het afschaffen/herschrijven van het 70-punten programma onmiddellijk ook honderdduizenden kiezers van standpunt doet veranderen... Lijkt me sterk maar vooral onrealistisch... Zelfs wanneer alle kopstukken van één partij gezamenlijk "opeens" een ander gedachtengoed krijgen lijkt me dit enorm twijfelachtig... Zelfs wanneer de kopstukken van het Vlaams Blok niet meer in het extreem-rechts vakje te duwen zijn is het nog steeds gevaarlijk om een coalitie ermee aan te gaan omdat een coalitie op nationaal niveau vaak gevolgen heeft op de lokale besturen, en daar zullen nog heel wat duidelijke racisten en neonazi's terug te vinden zijn... (Bedenking bij ons huidig kiessysteem want deze gevolgen zouden niet mogen bestaan omdat succes op het ene niveau niet verenigbaar is met een overwinning op een ander niveau - wil niet zeggen dat ik antidemocraat ben...). Kortom als we eerlijk zijn, het - al dan niet - "nieuwe" vlaams blok zal altijd nog heel wat "oude" vlaams blokkers bevatten. Als het vlaams blok echt wil bewijzen dat ze niet meer het oude vlaams blok zijn laat ze dat dan maar eens bewijzen, en een aantal uitgesproken racisten en neonazi's binnen hun partij aan de deur zetten. Ik vrees dat de censuur van alle partij-uitgaven niet voldoende is...
Ik durf niet echt spreken van een ondergang van CD&V want ik durf er geld opzetten dat ze er in de volgende regering weer als opperhoofd zullen bijzitten (al was het maar omdat de kritiek op de huidige regering bij heel wat mensen te horen is). Ik kan er ineens bijzeggen dat men er bij CD&V niet scheutig op zal zijn om te horen dat zij aanleunen bij het Vlaams Blok. Ik denk niet dat je zomaar klakkeloos alles uit artikels en cursussen hoeft over te nemen, omdat het allemaal maar (met respect voor de auteurs) analyses zijn en analyses moeilijk met WAAR of ONWAAR kunnen bestempeld worden.
Ik vrees er een beetje voor dat het laatste ivm de verenigde EU slechts een persoonlijk idee is van u. Ik heb dat idee nog uit geen enkele politieke hoek gehoord. Samenwerking is trouwens ook geen samensmelting en ik denk dat dit voor de meeste (om niet te zeggen alle) lidstaten, nog voor lange tijd de visie op Europa zal zijn.
|