Los bericht bekijken
Oud 18 december 2006, 09:37   #159
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je hebt volledige gelijk, maar dit is wel de schuld van de overheden en de vakbonden.
men denkt en werkt in die instellingen nog steeds op regionaal en landelijk niveaux, terwijl de industrie reeds jaren op Europees en zelfs Wereld niveaux werkt en denkt.

De meeste problemen zijn zo opgelost als men begint met een europees minimumloon en met Europese sociale zekerheid en met Europese belastingsnormen. Nu verdiend een arbeider in Polen of Griekenland nog niet de helft van wat een arbeider in Belgiê of Nederland verdiend voor het zelfde werk. Maar de bedrijven vragen wel de zelfde prijzen voor hun producten over de hele EU en zelfs over de hele wereld, enkel de belastingen er op verschillen nog van land tot land. Met andere woorden, een stoel gemaakt in België, Nederland, Griekenland of Polen heeft overal dezelfde bassisprijs voor de consument, enkel de belastingen er op verschillen voor de consument en de productieprijs voor het bedrijf dat deze stoel laat maken.

En dat is er verkeerd in onze maatschappij. Te veel papierwerk en te veel verschillen binnen de EU
Om in het buitenland (polen & co) de lat zo hoog als bij ons te leggen is dat te snel.
Het omgekeerde kan ook niet. Trouwens ze zouden wel gek zijn hun diensten zo duur te maken als bij ons.
Weet je wel hoeveel bedrijven er zich momenteel registreren in die landen momenteel....ik dacht een 20'000 nieuwe bedrijven per jaar.
Ze hebben daar twee belasting tarieven 18 en 32%. Wij hebben er een handleiding bij nodig en we snappen het nog maar voor de helft.
Kunnen wij een puntje aan zuigen natuurlijk.
Ik denk eerder dat we België niet meer als land moeten zien maar als provincie in europa waar het nu eenmaal peperduur is. Goed om te werken maar niet om in te wonen.