Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2003, 12:50   #14
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Coverman schreef:
Citaat:
Milieuvervuiling is zo een makkelijk woord om de schuld op af te schuiven. Ligt het niet veeleer aan ons persoonlijk consumptie gedrag? U rijdt waarschijnlijk ook wel eens per wagen en U drinkt ook wel eens een cola...
Beste Coverman, daar gaat het niet echt om. Natuurlijk rijd ik al eens met de auto en ik drink zelfs als ik te zat dreig te worden weleens een cola.
En natuurlijk gaat het om ons consumptiegedrag. Het woord "gedrag" is cruciaal. Doe je zo maar op? Of denk je wel eens na?
Neem je je wagen voor naar het toilet te rijden of neem je hem enkel wanneer je dat het beste vervoersmiddel lijkt, rekening houdend met de afstand, het weer, je tijd, enz.?

Ik als groene wil ook niet terug naar de middeleeuwen. Het enige wat ik zou willen, is dat mensen in hun gedrag ook rekening zouden houden met het milieu. Niet uit principe, maar wel omdat ik er van overtuigd ben dat we geen leuke, gezonde en veilige wereld kunnen hebben als iedereen ongebreideld consumeert. Consumentarisme gaat ten koste van het milieu, onze gezondheid, de kansen van de mensen in het Zuiden, enz.

En dit is geen oeverloze discussie. Het kan best een oogopener zijn.