Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is een dappere poging, maar ik vrees dat je -zoals zovele Nederlanders- slechts oppervlakkig bent ingelicht over de 'Belgische toestanden'...
|
Ik geloof dat ik aardig thuisben in 'Belgische toestanden' maar sommige dingen zijn voor mij nog steeds moeilijk te begrijpen. En met mij, denk ik, vele nederlanders.
Zoals:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het absolute gelijkheidsbeginsel van het unitarisme, waarbinnen de Vlamingen dus ten volle hun getalssterkte zouden kunnen uitspelen, zal nooit aanvaard worden door de Franstaligen, die daarmee hun macht zouden kwijtspelen aan - jawel - l'état belgo-flamand.
|
Dit begrijp ik nog steeds niet. Praktisch gezien was federalisme natuurlijk een oplossing. Maar principieel? Hoe hebben vlamingen hier ooit mee kunnen instemmen? Sterker nog: Hoe hebben vlamingen dit ooit kunnen bedenken? Was dat het gevolg van een vlaams minderwaardigheidscomplex? Of overgave op voorhand?
150 jaar unitair bewind en op het moment dat je getalsmatig een meerderheid kunt verwezenlijken haak je af. Dan lijkt het erop dat je niet w�*lt emanciperen. Zo zijn er meer belgische democratische reflexen die vanuit het noorden met verbazing worden bekeken. Niet, omdat zo'n oplossing niet mogelijk zou zijn maar omdat iedereen het vanzelfsprekend lijkt te vinden.