Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
U rechtvaardigt hier anders het Belgische nationalisme, niet de Vlaamse hoor.
|
Dat was dan ook niet mijn bedoeling. Ik ben historicus, geen politicus: tijdens het AR, zelfs in 1830, was identiteitsbesef iets heel anders dan wat het nu is en dat moet je erkennen. Ik heb me steeds verzet tegen het misbruik van geschiedenis in het politieke debat en heb me er nooit door laten leiden. België,noch Vlaanderen hebben enig 'recht' op dit historisch gegeven. Mijn streven naar meer Vlaamse autonomie is ingegeven door rationele en politieke argumenten, niet door één of ander historisch te verantwoorden identiteitsgevoel. Vlaamse onafhankelijkheid is in mijn denken een neveneffect, geen doel.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
|