Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Elke volksnationalist wil toch staatsnationalist worden?
|
Nee, want dan zou de volksnationalist de staat boven de natie plaatsen. Zelfs in een Vlaamse staat ben ik een volksnationalist. Als een onafhankelijk Vlaanderen imperialistisch zou worden, zal ik mij daartegen verzetten.
Citaat:
De fixatie van het Vlaams-nationalisme op staatsvorming, op "homogeniteit" - door assimilatie/integratie van alles wat niet tot de burgerlijk-administratieve norm behoort - is zuiver jacobijns. De cultuur en nationaliteit van de Vlaming/Nederlander wordt door dat alles herleid tot een burgerlijke, administratieve fictie. Ik vrees dat - ondanks al uw goede bedoelingen - een onafhankelijk Vlaanderen een doodgeboren kind zal zijn.
|
Nogmaals, een Vlaamse republiek is slechts een staatskundige bevestiging van een organisch gegroeide gemeenschap. Als dit jacobijn is, goed voor mij. Dan ben ik maar een mega-jacobijn

Citaat:
Vlaanderen heeft méér nood aan een hernieuwd en radicaler "cultuurflamingantisme". Het hedendaagse Vlaamse nationalisme/separatisme is immers allesbehalve "volks"...
|
En dan wat? Eeuwig blijven verderspartelen in het belgische staatsverband? Eeuwig blijven ronddobberne op het belgische moeras, proberen niet te verdrinken? Wat jij wil is een soort Darwinisme in belgië, waar oftewel de Vlamingen of de Walen in zullen tenonder gaan. Wat ik wil, zijn onafhankelijke volkeren die samenwerken volgens akkoorden tussen twee gelijkwaardige staten.