Je zou dan kunnen stellen dat het Vlaams Blok zijn 70-punten programma heeft gewijzigd om nog meer kiezers te trekken, maar de oorspronkelijke kiezers (en dus ook een niet beperkt aantal leden aan de basis) blijven ze wel vertegenwoordigen. Ik vind dat je in zo'n geval duidelijk moet zijn. Ofwel kan je je niet meer verzoenen met je vroegere ideeën en dan stap je ofwel zelf uit de partij ofwel zet je anderen die zich hiermee wel nog verzoenen buiten de partij, ofwel hou je vast aan je ideeën en dan moet je daar duidelijkheid over scheppen. Er is dus nog geen duidelijkheid (ik denk zelfs binnen de partijtop niet) of de partij al dan niet de vroegere discriminerende en racistische slogans en ideeën afzweert of blijft verdedigen. Als men volmondig de vroegere ideeën vaarwel zegt met duidelijke concrete stappen en verklaringen (en het vlaams blok echt de partij is welke jij denkt dat ze is) dan zullen er heel gauw bondgenoten worden gevonden voor deze partij, maar dat is nu dus blijkbaar niet het geval.
Ivm de moeilijke samenwerking tussen coalitiepartners:
Nu zie je dus dat het cordon sanitaire geen eenvoudige boycot is. De partijen die deze verklaring hebben afgelegd (en dus niet "dit instrument in het leven hebben geroepen" of "dit manoeuvre hebben geplaatst") hebben het zichzelf moeilijk gemaakt, maar dit weerhoudt hen niet van aan de verklaring te blijven vasthouden. Moeilijk gaat ook (en soms niet meer)...
Ik ben er volledig mee eens dat een coalitie volledig links of rechts beter zal samenwerken. De recentste "gemengde" coalities namen vele beslissingen met de ondertoon "geklungel". Ik ben het er ook mee eens dat de "wij keuren dit goed en dan keuren jullie..."-regel allerminst rechtvaardig is. Uiteindelijk moet elk dossier losgekoppeld blijven van anderen, en moet in het parlement (het zogezegde perfecte staal van de bevolking dat overigens geen kinderen, werklozen en bijna geen bejaarden als lid heeft - Weer een bedenking bij het huidige kiessysteem) ieder voor zich zijn/haar mening geven (ja, ja...maar, geen mening, nee...maar, nee).
|