Ik wist van te voren dat dit een moeilijk onderwerp was, daarom een toelichting op mijn visie
De figuur Jan van den Berghe en zijn egoprobleem zijn me ook wel opgevallen, ik ben niet zo naief om dat niet te zien. Niettemin kun je niet om zijn ‘dossier’ kennis heen, hij nuanceert zelfs bepaalde zaken die hij uit de koran haalt. Voorwaarde hierbij is dat zijn ego gestreeld wordt.
Net zoals nieuwrechts linkse bronnen raadpleegt mag links ook rechtse bronnen gebruiken naar mijn bescheiden mening. Eén ding moet je ze nageven; ze maken zeer grondige en correcte analyses. Hun uitgangspunt is uiteraard niet het mijne. Ik vind me haast volledig terug in de visie van Vivant, dit om me politiek te situeren.
Ik denk dat Vivant een nieuwslinkse stroming is omdat het de neoliberale maatschappij verwerpt. Zonder dat uitdrukkelijk uit te spreken maar het is wel een logisch gevolg ervan.
Nieuw rechts verguist eveneens de neoliberale maatschappij.
Beide stromingen willen de mens herwaarderen. De mens en zijn leefomgeving staan centraal, niet een economisch systeem. Dat laatste is er enkel om de mens te dienen.
Beide stromingen hechten ook zeer veel belang aan het milieu. De mens is immers deel van de natuur.
Klassiek links en rechts zweren bij de neoliberale maatschappij. In zekere zin ook het communisme dat haaks staat tegenover het kapitalisme maar het vervangt door het staatskapitalisme.
Voor diegenen die er zich nog niet van bewust zijn; we beleven het einde van de postmoderniteit.
Dwz het ineenstorten van de neoliberale maatschappij. Niet door een politieke stroming maarwel door zichzelf. Deze maatschappij staat of valt met de aanwezigheid van goedkope energie en grondstoffen. De natuurlijke bronnen van deze planeet zijn niet onuitputtelijk. De VS heeft dat duidelijk begrepen. Vandaar hun krampachtige houding om hun greep op de oliebronnen te verstevigen. Ook zijn ze zeer nadrukkelijk aanwezig in andere landen waar zich olie bevindt. (Dat komt niet in de media). Kortom binnen enkele decennia zakt gans de huidige economie ineen als een slappe pudding. Wat er over blijft is een industrieel en sociaal kerkhof.
Dus de klassieke neoliberale visie is passé.
Om de mens terug in zijn rechtmatige waarde te herstellen moeten we hem bevrijden van alles dat hem knecht, onderdrukt, uitbuit, onteert .. En ook van alles dat hem belet in alle vrijheid te denken en te handelen.
En dit brengt mij terug bij mijn omstreden visie op de Islam. De mens moet ook daarvan bevrijd worden.
|