Los bericht bekijken
Oud 29 december 2006, 18:57   #83
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Ik betwijfel dat Marokkanen of Turken het slechter doen in Vlaamse scholen dan Belgen in vergelijkbare sociaal-economische klasse. Het probleem is hoogstwss gewoon dat er binnen die lagere klassen maar weinig jobperspectieven zijn, en daaruit volgt dan ook een gebrek aan engagement om zich in te zetten.
Komen vele autochtone, "gewone" arbeiders niet uit vergelijkbare situaties op socio-economisch vlak ? Zij geraken nochtans wel aan een job. Zoals online opmerkte, goede stielmannen verdienen zeer vlot hun boterham.
Vaak wordt opgemerkt dat de bevolking geen allochtonen in haar huis wil zien werken. Ik denk dat dit spijtig genoeg zo is, ik hoor vaak genoeg verhalen van geschoolde migranten die hier met grote moeite één of ander afstompend jobke vinden. Een reden voor deze discriminatie is het slechte imago van de allochtoon, dit wordt al vlug een self fulfilling prophecy: initieel misdragen sommige allochtonen zich of zijn niet bereid te integreren, en zijn sommige autochtonen racistisch. Dit wordt dan veralgemeend naar de volledige gemeenschappen en wordt meegegeven in de opvoeding.
De uiteindelijke schuld hiervoor leg ik bij de regering: door de migratie zo snel te laten gebeuren in een land waar al zo veel problemen zijn op vlak van taal en onafhankelijkheid en waar de bevolking (althans de laatste 150 jaar) niet gewend is aan migratiegolven, smeek je gewoon om problemen. Anderzijds heeft de overheid nooit eisen gesteld aan de gastarbeiders en heeft ze niets gedaan om de samenlevingsproblemen op te lossen.
Citaat:
Die Polen hebben hun ervaring dan ook niet opgedaan in een klassiek onderwijssysteem, vermoed ik, maar eerder in de praktijk. Appelen, peren...
Tja, dat zou ik niet weten, maar het zou me eerlijk gezegd verbazen dat mensen zonder enige scholing hier legaal tewerk gesteld kunnen worden op werven. Hoe kan je in zo'n situatie ooit de veiligheid van de arbeiders garanderen ?