Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Die bipolariteit en dat "centrifugale karakter" werd voornamelijk veroorzaakt door politieke strubbelingen die de meerderheid van de Vlamingen en Walen koud liet. Zoals "Voeren", "Leuven Vlaams" faciliteiten, etc. Politici in België hadden een nieuw platform gevonden om zich te profileren. Kleine problemen, futiliteiten eigenlijk, werden op onverantwoorde uitvergroot en benadrukt, in plaats van naar een praktische en realistische oplossing te zoeken. (het leidde ook tot tragedies, bvb. de wereldbefaamde bibliotheek van Leuven werd in 2 gedeeld omdat flaminganten geen tweetalige universiteit op hun grondgebied duldden, niettegenstaande deze universiteit al eeuwenlang tweetalig was). Uiteindelijk zijn de meeste communautaire problemen in België gemakkelijk op te lossen met een beetje goede wil, die echter ontbreekt.(langs beide kanten, maar de laatste decennia toch voornamelijk langs Vlaamse zijde)
|
De strubbelingen die u aanhaalt , laten de meerderheid niet koud ; Leuven vlaams bijvoorbeeld , ging gepaard met massale betogingen overal in Vlaanderen ,. Ik heb er nog aan deelgenomen aan het coollege in een gemeente in het diepe West-vlaamse binnenland; dat was echt wel massaal en er waren ook discussies over in de lessen met de leraars.Ook Voeren en de faciliteiten , raken gevoelige snaren , overal in Vlaanderen , zeker bij de wat politiek-bewustere mensen .
Dat er bij de verlening van culturele autonomie aan de vlamingen ook spijtige opsplitsingen zijn gebeurd is waar . Maar "pour faire une omelette, il faut casser les oeufs" ; Om die reden culturele autonomie weigeren aan een volk , is nogal vergaand .
De beide universiteiten die uit de splitsing zijn voortgekomen, doen het beide anders niet slecht. Alle universiteiten ter wereld zijn nu meertalig , zeker de Leuvense ; Engels, Frans en alle talen ter wereld hebben er een plaats.
Of de meeste communautaire problemen enkel met goede wil en niet met institutionele ingrepen kunnen opgelost , betwijfel ik ten zeerste , zeker als ik uw standpunten erover nog eens herlees: ik zie daar weinig goede wil om het vlaamse standpunt te begrijpen .
Uiteindelijk is België een samengestelde natie (een eeuwenlang bestaande bipolariteit)en een van de samenstellende delen is de vlaamse natie die zijn soevereine rechten opeist en gestalte geeft ; dit is de normaalste zaak van de wereld . Ik begrijp echt niet waar uw nostalgie naar een unitaire wereld zonder erkenning van de vlaamse soevereiniteit vandaan komt ?