Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2007, 02:07   #54
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het is een begin. Daarnaast moet ook het recht bestaan om de eigen markt af te schermen voor westerse producten.

De Derde Wereldlanden moeten hun eigen economie uitbouwen. Los van westerse bedrijven en los van westerse import. Alleen op die manier kan men daar een duurzame economie uitbouwen, en een halt toeroepen aan het westers roofbouwkapitalisme.

Ja, allé gij!!

Als ik aan mijn fiets vierkante wielen hang, kan hij niet meer rijden. Kan ik hieruit conluderen dat een fiets niet gepast is om mee te rijden??
Als je naar de recente geschiedenis kijkt, dan is het beeld dat ik heb geschetst geen weirde uitzondering (zoals vierkante wielen), maar een quasi constante.
Afschermen van de jonge industrie klinkt mooi in theorie, maar leidt in de parktijk tot nepotisme, corruptie, inefficientie en de uitbouw van een neo-patrimoniale staat, wiens voornaamste taak het wordt om de bevoorrechte elites (de ambtenarenkaste bvb) af te kopen met gunsten, jobs en geld.

Ik besef heel goed dat het neoliberale IMF-recept ook niet werkt, aangezien dit de ontwikkelingslanden permanent tot plantage-exportlanden maakt, volkomen afhankelijk van de schommelingen van de grondstoffenprijzen. Maar ik betwijfel of protectionisme het enige alteratief is.