Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud
Nog een gebruik dat geld opbracht was het afkopen van de absolutie. Mits het betalen van een soort taks was de zonde vergeven. Dat was een uitvinding van paus Johannes XXII.
Enkele voorbeelden
- Een diaken die een moord had gepleegd, kon zichzelf voor twintig kronen vrijkopen.
- Een bisschop of abt die een vijand om het leven had gebracht, kon tegen de somma van driehonderd pond de absolutie verkrijgen.
- De priester die een maagd defloreert, krijgt een boete van 2 pond, 8 stuivers.
- Een non die zich met verschillende mannen afgeeft, tegelijkertijd of de een na de andere, in of buiten haar klooster en die abdis wil worden, betaalt 131 pond en 14 stuivers.
- De priesters die een autorisatie verlangen om in concubinaat te leven, zijn daarvoor 76 pond en één stuiver schuldig.
- Voor iedere zonde van het vlees, gepleegd door een leek, kost de absolutie 27 pond en 1 stuiver. Gaat het om incest, dan dient daar 4 pond bijgevoegd.
- De overspelige vrouw die de absolutie wil krijgen, maar haar schuldige verhouding wil verder zetten, kan dat doen mits betaling van 87 pond en 3 stuivers.
- Voor moord op een broeder, een zuster, een moeder of een vader zal men 17 pond en 15 stuivers neertellen.
|
Je haalt hier wel aflaatregels aan van Johannes XXII(1244), de Franse tegenpaus in Avignon.
Maar je hebt wel gelijk, er bestonden in sommige streken inderdaad lokale aflaatregels, doch er werden nooit vanuit Rome dergelijke algemene aflaatregels uitgevaardigd.
Luther heeft zich ook verzet tegen deze praktijken -volledig terecht vind ik zelf.
Met het concillie van Trente zijn het bekomen van aflaten via betalingen verboden.
Citaat:
Het grote concilie van Tours, in 1163 gehouden door Alexander III, beval alle wereldlijke vorsten ketters gevangen te nemen en hun bezittingen te confisqueren. In zijn Veronees decreet van 1184 trachtte Lucius III te bereiken dat de confiscaties ten goede zouden. komen aan de kerk en verklaarde hij weer dat ketterij confiscatie van goederen met zich mee bracht. Een van de eerste daden van Innocentius III, in zijn dubbele functie van wereldlijk vorst en hoofd van alle christenen, was een pauselijk. bevel te richten aan zijn onderdanen in Viterbo, waarin hij zegt:
“In de landen die aan onze wereldlijke jurisdictie onderworpen zijn bevelen wij dat de eigendommen van ketters geconfisqueerd worden; in andere landen bevelen wij dat dit gedaan dient te worden door de wereldlijke vorsten en machthebbers, die als zij zich hierin nalatig betonen, ertoe gedwongen zullen worden door maatregelen van de kerk. Ook mogen ketters die zich van hun ketterij afwenden, hun eigendommen niet terug ontvangen, tenzij er iemand is die medelijden met hen heeft. Daar immers, volgens de wettelijke bepalingen, naast de doodstraf, aan hen die schuldig zijn aan majestas, ook confiscatie van eigendommen wordt opgelegd, en aan hun kinderen slechts uit genade het leven wordt gelaten, zoveel te meer moeten zij die afdwalen van het geloof en de zoon van God beledigen, afgesneden worden van Christus en beroofd worden van hun wereldlijke goederen, aangezien het een veel grotere misdaad is de geestelijke majesteit te schenden dan een tijdelijke.”
|
De 12de Eeuw is een eeuw waar de Kerk niet graag aan wordt herinnerd (de tijd van kruistochten etc) Het behoort tot één van de zwarte bladzijden van de Kerk. Zolang Kerk en Staat met elkaar verstrengeld zijn, corrumpeert de macht elke vorm van 'zuiver' geloof(katharsis: Gr: zuiver, vandaar ketter).
Ikzelf ben dan ook grote voorstander van een splitsing kerk en staat om zulke praktijken te vermijden.