Problemen in Brazilie
Problemen met anti-piraterij
Hoe kan Google ooit zorgen dat er geen filmpjes gepost worden die de auteursrechten schenden? Een filmpje gaat eraf en twee minuten later is het terug gepost. Stel dan nog dat de software het filmpje herkent, dan voegt de gebruiker enkele titeltjes toe, verandert het formaat en hop...
Volgens mij is YouTube geen lange toekomst meer beschoren. Haal alle video-clips, alle live-fragmenten, alle tv-fragmenten eraf en je houdt een lege doos over.
Hoe kan je software bouwen die filmpjes die het auteurrecht schaden herkent? De enige manier is volgens mij een database met alle (alle) mogelijke filmfragmenten waarop auteursrecht rust. Dus alle videoclips, alle DVD's, alle tv-programma's in een database en dan vergelijken met het geuploade filmpje. Wat dus ondoenbaar is.
Google heeft dan misschien wel 220 milj dollar opzijstaan voor schadeclaims, maar dat is eerder een plakker op een houten been.
Ik geloof niet dat YouTube nog lang de allesomvattende filmpjes-site zal zijn. En dan zal de populariteit pijlsnel dalen, waarna Google het sluit of van de hand doet voor een prikje.