Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
In het belgicisme vind ik, dat er aardig wat punten van toepassing zijn, die ook wel eens op het Heel-Nederlandse gedachtegoed betrekking zouden kunnen hebben. Daarvan geef ik een aantal voorbeelden: - Het Belgicisme pleit voor tolerantie en solidariteit tussen verschillende volkeren, een Heel-Nederland zou daarvan een perfect gevolg zijn.
- Er kan een einde worden gemaakt aan de bi-polariteit tussen Vlaanderen en Wallonië. In een geregionaliseerde confederatie zou dit het beste zijn, want ook in Nederland zijn er provincies die graag een stuk meer soevereiniteit zouden willen.
- Er kan een harmonie ontstaan tussen de twee koningshuizen. Zo kunnen bepaalde Vlaamse provincies ervoor kiezen niet het Belgische koningshuis te erkennen, terwijl Waalse en andere Vlaamse provincies dat wel kunnen.
- Minder economische verbondenheid en dus ook minder ruzie om centen, transfers of wat dan ook. Bovendien is er meer ruimte voor politieke concentratie.
- Lokale problemen als taalproblematiek kunnen effectiever, en meer burgergericht aangepakt worden.
Wat vinden jullie hiervan?
|
Zoals je waarschijnlijk wel weet is de theorie heel wat anders dan de praktijk.
Juist gisteren kreeg ik weer zo'n raar verhaal te horen van de schoolmeester van mijn dochter.
Hij bestelde in Brussel een zak patat in het Nederlands en werd volkomen genegeerd door de patatboer.
Belgicisme is voor mij iets wat thuis hoort beneden te taalgrens.