Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2007, 14:40   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Exclusief beste geneesmiddelen?

Beste,

Ik heb vernomen welk systeem u wilt invoeren in de gezondheidszorg mbt geneesmiddelen.
Op het eerste zicht vind ik het een goed idee, maar ik heb daarbij wel enkele vraagjes:
Wordt voor iedere mogelijke ziekte of stoornis het best werkende of enkele van de best werkenden geneesmiddellen terugbetaalt, dan is dat goed voor de patiënt want hij krijgt alleen het beste geneesmiddel.
Maar door specifieke SNPs in het DNA reageert niet iedere persoon hetzelfde op een geneesmiddel. Wat voor y het beste is, is het dus (lang)niet noodzakelijk ook voor x. De topman van GlaxoSmithKline heeft zelf toegegeven dat de meeste medicijnen slechts werken bij 30 tot 50% van de bevolking.
Bijkomend kan z allergisch zijn voor de bestanddelen in het meest effectieve geneesmiddel voor zijn ziekte.
Los van het feit dat deze geneesmiddelen dan niet worden terugbetaald aangezien ze niet gemiddeld 'het beste' zijn voor deze stoornis en het dan ontzettend duur kan worden voor bepaalde patiëntengroepen, zijn ze mogelijk nauwelijks verkrijgbaar aangezien de staat ze niet heeft ingekocht en de apotheker deze medicijnen moeilijk verkocht kan krijgen.
Welke oplossing biedt het kiwimodel voor deze situaties?