Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Ja, ik was pas nog in de Jaarbeurs in Utrecht. Spreek ik een Belgische mevrouw aan (wist niet dat ze dat was) en vroeg: Do you speak Dutch? Zij antwoordde: Nee, Vlaams.
Wat een flauwe kul! Sinds wanneer is Vlaams een taal? Dat een taal doorspekt is van Franse woorden maakt het toch niet automatisch een taal opzich?
|
Het noord Nederlands is meer doorspekt met Franse woorden dan het zogenaamde Vlaams, Jus d'orange is bij ons sinaasappelsap. Dat "Vlaams" gedoe is een effectieve uitvinding van de Belgische staat zo hoefde ze alleen maar het Frans te hanteren daar het "Vlaams" een dialect was en geen taal. de term "Vlaams" gebruikt men nog steeds vooral in Franstalig België om onze taalgroep te marginaliseren (zeker in Brussel) en om zeker elke link met Nederland te verdoezelen (de Belgicisten mogen er niet aan denken dat Vlamingen iets gemeen zouden hebben met "Hollanders"). Ik zelf ben ook tegen die benaming "Vlaams" enkel omdat het onze taalgroep beknot, we spreken Nederlands en zeer goed ook (denk maar aan tien voor taal en het het groot dictee).