Even reageren op het feit dat ik blijf beweren dat door het toelaten of legaliseren van eenderwelke drug die tot hiertoe niet tegelaten en illegaal is, er mensen in de steek gelaten worden.
Eerst nog even dit: als je de zaken echt breed wil bekijken, dan moet je ook alle genotsmiddelen in ogenschouw nemen, en zelfs alle verslavingen (slechts één vb'je: gokverslaving) Maar soit.
Bekijk nu eens de gevolgen van de toegelaten drug alkohol.
Alle repressieve wetten, alle taksen, alle kontroles, alle gerechtszaken, alle media-artikelen over verkeersongevallen en andere miserie, alle preventie die nu bestaat ..... het helpt allemaal slechts een heel klein beetje ....
Hoeveel mensen laat het beleid over de legale alkohol in de steek? Duizenden per jaar: iets meer dan 1000 doden in 't verkeer, een veelvoud van zwaar gewonden, nog eens een veelvoud van licht gewonden, nog eens een veelvoud van ekonomische schade voor ongevallen zonder gekwetsten. Hoeveel gezinnen worden daardoor in het diepste leed gestort? En hoeveel gezinnen lijden daardoor erge achteruitgang in hun ekonomische mogelijkheden. (als mijnen auto perte totale is, hebben mijn kinderen heel wat minder mogelijkheden ...)
Wel mijn voorstel: zorg eerst dat alle sociale leed vermeden wordt door een fatsoenlijk en werkend preventief systeem. Zodat het geblaar dat "alkohol-problemen wegens niet illegaal, beheersbaar zouden zijn" niet langer een leugen zouden zijn.
Dit preventief systeem zal je miljarden euro's kosten gedurende vele jaren.
Vervolgens leg je nog eens een aantal miljarden uit om zo'n preventief systeem op poten te zetten voor de mensen die niet tegen uwen kannabis kunnen (grote kontroles in het verkeer, werkende repressie, sociale begeleidingsmaatregelen ....) .. en pas nadat dit werkt, ga je je soft-drugs legaliseren.
(want je zou toch niet omgekeerd willen werken: eerst het probleem laten ontstaan, verder laten ontsporen, en als het kalf verdronken is, dan pas reageren ...)
Neen, neen, deze jongen is van 't zelfde gedacht als rechter Troch: war on drugs !! Maar gene oorlog zoals in Amerika tegen drugs. Oh neen, veel meedogenlozere oorlog !!
Maar ondertussen wel werken aan de preventie van alle miserie van de reeds bestaande verslavingen !!!!
|