Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2003, 00:02   #30
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Poly- naar monotheïsme.

Interessant maar een beetje lang Darwin en al laat.
Kom er later op terug.

Heb je al de kans gehad om uit te pluizen hoe Vermeiren aan die naam Jezus kwam die Josephus van het kruis redde? Josephus heeft hem niet vermeld maar wie dan wel? Of heb ik iets gemist?
Er is in de geschiedenis maar één gekruisigde die z'n terechtstelling heeft overleefd. Waarschijnlijk daarom concludeert Vrmeiren dat die overlevende in het jaar 70 de naam Jezus droeg.
Trouwens, ik ben nu bezig in de Joodse Oorlog van Josephus en de Jezussen duiken daar op met de regelmaat van een klok.
Ik zit amper aan pag. 200 en ik ben al 3 verschillende Jezussen tegengekomen. Als ik Josephus lees komt bij mij de indruk boven dat de Joden amper een 15-tal namen kenden.
Er zijn zoveel Johannessen, Jezussen, Herodussen, Antipaters enz. dat je op den duur nog kop of staart kan krijgen over wie hij nu juist bezig is.
Bovendien spreekt Josephus zichzelf regelmatig tegen als je z'n Joodse Oorlog naast z'n Vita legt.
Voor mij staat het als een paal boven water dat Josephus n�* het schrijven van z'n Joodse Oorlog en vòòr het schrijven van z'n Vita contact heeft gehad met tenminste één van de evangelisten.
Voor mij blijft de grote vraag welke van z'n 3 werken nu het dichtst bij de historische werkelijkheid liggen.
Tot slot @ filosoof; waar jij die 2 Josephussen vandaan haalt is mij een compleet raadsel. De Joodse Josephus die eerst heeft meegestreden tegen e Romeinen is wel degelijk dezelfde als Josephus Flavius de schrijver.