Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide
Collega Van Duppen lanceerde dit idee. Maar hij stelde het té eenzijdig voor. Stel dat slechts één "pil" wordt terug betaald (oraal anti conceptie middel). Welnu, je moet weten dat een vrouw soms moet zoken naar de "juiste pil" waar ze zich het best bij voelt. Als er dan slechts één terug betaald wordt, dan ben je verkeer bezig,dan discrimineer je vrouwen.... Maar pas op er zit wel iets in in dat kiwi model. Eigenlijk is de vraag: hoe kunnen we rationaliseren? Want geef toe Van Duppen voorspelt grote besparingen. k stel voor die rationalisering eens door te voeren: waarom niet eens het aantal PET-scanners in Wallonië beperken? Waarom de overconsumptie eens niet aanpakken: dat is pas een kiwimodel: uitrekenen hoeveel PET scanners je nodig hebt per gemeenschap en de overtollige sluiten. Het spijt me dan oprecht dat dit het meest zal pijn doen in het Zuiden des lands...
|
Ik denk niet dat dit de bedoeling is van Van Duppen. Wanneer daar een goede medische verantwoording voor is zou daar, net zoals dat nu het geval is, een toelating voor moeten worden gevraagd aan een gezondheidcommite waarna het geneesmiddel netto aan de patient niet meer mag kosten dan het generisch. Het is naief om te veronderstellen dat alleen de belangen van de patient spelen bij het voorschrijven van een bepaald geneesmiddel. En kom mij niet af met privacy. Dat is gewoon een begrip om zaken te kunnen maskeren.