Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2007, 14:20   #225
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hoe verklaar je het gedrag van voetgangers en fietsers dan? Elke wagenbestuurder zal je wel legio voorbeelden kunnen geven van wangedrag van deze "zwakke weggebruikers". Tuurlijk, weinig kans dat hun fratsen veel schade aan anderen berokkenen, maar des te meer schade aan zichzelf. Als de bestuurder in dat geval ook moet opdraaien voor die schade, dan schort er iets deftig aan die hele wetgeving.
Statistieken tonen anders aan. Foutaansprakelijkheid leidt niet tot veiliger weggedrag door zwakke weggebruikers. Bovendien zijn het niet de zwakke weggebruikers die het risico introduceren, en hoeven daar de externe kosten dan ook niet van te dragen.

Tenslotte: burgerlijke aansprakelijkheid staat los van strafrechtelijke aansprakelijkheid; iemand die strontzat in het midden van een drukbereden weg gaat rondwaggelen, mag dan wel niet burgerlijk aansprakelijk zijn, hij kan nog altijd stevig beboet worden. Idem dito voor fietsers die een volledige straat afblokken door naast elkaar te rijden.

Persoonlijk erger ik me daar overigens niet aan; wél aan de hysterische taferelen die ik bij die gelegenheden bemerk in de achteruitkijkspiegel. Alsof IK die files zou veroorzaken.

Daarnet nog in Gent... Zone 30, nat en glad (kasseien), fietsers op de rijweg en achter mij een druk bazeke maar toeteren en wild gebaren maken. Alsof ik voor meneer 'sneeuwruimerke' zou moeten spelen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden