De "geïntegreerde" allochtone stand-up comedian
Deze week was hij niet uit het nieuws te slaan : behalve een introductie in Ter Zake, een artikel in De Standaard (van vandaag), kreeg Youssef El Mousaoui ook een interview in de Weekend Knack.
Dan denk je "eindelijk, de eerste BAMO* waagt zich de moderniteit in", na het lezen van het interview kan je alleen maar vaststellen hoe diep de kloof blijft tussen Westerlingen en moslims.
*BAMO : Bekende Allochtoon van Marokkaanse Origine
Mijn haren rezen ten berge na het lezen van dit fragment :
Het is soms verwarrend om als Belg én Marokkaan én moslim te denken.
YEL : Mijn religie laat cultuur toe, zolang je niet over de schreef gaat. Een Marokkaanse meisje dat meespeelde in de Vlaamse film Kassablanka werd aangerand omdat ze halfnaakt in beeld verscheen. Als Marokkaan zou je kunnen redeneren : " Het is maar fictie, til daar niet te zwaar aan". Maar als islamiet kan je zo'n rol niet goedkeuren.
Hoe is het toch mogelijk dat een jonge twintiger op zo'n manier kan redeneren. Wel er is een duidelijke verklaring : de achterlijkheid uit de islamitische religie en cultuur blijft doorsijpelen.
Geen woord van afschuw noch afkeuring over het trieste lot van die Marokkaanse actrice, enkel fundi-geleuter over het feit dat zijn religie het niet toelaat. En uiteraard valt er geen spoortje kritische invraagstelling te bespeuren. Nee, de grijze massa werd gespoeld met de broodnodige portie religieuse onzin. Dus is het maar zo.
Rekening houdend met demografische evolutie binnen de moslimgemeenschappen in Europa en de toenemende religieuse radicalisering, voorzie ik een terugkeer naar het obscurantisme binnen een decennium of twee.
Andere fragmentje :
Het is best moeilijk om ons aan deze maatschappij aan te passen.
Thuis spreken we Marokkaans en leven we volgens de islam. Eens de deur uit komen we in een totaal andere wereld terecht. Mocht er meer begrip zijn voor onze situatie, de sfeer zou veel minder grimmig zijn.
De wil tot integratie druipt er weer af. Weten deze nieuwe Belgen dan nog niet dat het Marokkaans geen officiële taal in dit landje is? Waarom zouden de aboriginals overigens begrip moeten opbrengen voor hun integratieonwil? Waarom zouden de aboriginals moeten opdraaien voor de gevolgen van hun keuze om emigreren? Waarom leggen ze zich niet neer bij een situatie waar ze zelf voor gekozen hebben?
|