Los bericht bekijken
Oud 8 januari 2007, 23:49   #229
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

Ah ja? Ik kan van jou hetzelfde zeggen hoor...
Maar allez, hier alvast een studie mbt fietsers die mijn bewering staaft:
http://www.fiets.irisnet.be/download/fietsongevallen.pdf (blz. 39)
En er zijn nog studies die dat bevestigen, maar die kon ik niet onmiddellijk terugvinden.
Je studie stelt dat in een derde van de gevallen (net iets meer zelfs), de fietser de aansprakelijkheid draagt. Je studie weerlegt dus niets, het bevestigt zelfs eerder. Bovendien is "andere weggebruiker" een ruim begrip en valt een voetganger daar eveneens onder. Je neemt er dus de verkeerde studie bij om de verkeerde zaken aan te tonen.

Citaat:
Jawel dat zegt er alles over. Namelijk dat automobilisten vaker verantwoordelijk zijn voor ongelukken met zwakke weggebruikers dan de zwakke weggebruikers zelf.

Je eigenste studie spreekt je tegen... Automobilisten zijn dan misschien vaker de oorzaak, je eigen studie bevestigd wat ik tot hietoe gezegd heb: fietsers/voetgangers hebben evenzeer een femr aandeellin de schuld en hebben evenzeer hun verantwoordelijkheid.

Citaat:
En dat automobilisten dus vaker voor onveilige situaties zorgen dan zwakke weggebruikers. Ik heb nergens beweerd dat zwakke weggebruikers nooit voor onveilige situaties zorgen, beste Sfax.

Nee, je trekt enkel conclusies op basis van de verkeerde studies...

Citaat:
Genoeg zwakke weggebruikers kunnen ook getuigen van het wangedrag van automobilisten hoor. Met het belangrijke verschil dat de gemiddelde zwakke weggebruiker zich wel degelijk heel bewust is van zijn kwetsbare positie en daar ook naar handelt. De automobilist is daar jammer genoeg veel minder van op de hoogte.

Dat is nog steeds geen excuus voor de voetganger om zichzelf op een pied de stalle de zetten, zoals anderen dat hier voorstellen.

Citaat:
Waar haal je die bewering vandaan? Herlees mijn post waarop je reageerde misschien nog eens aandachtig ofzo...

Niet nodig, de opmerking zou er toch niet door wijzigen.

Citaat:
Vooral met fietsers wordt overigens veel te weinig rekening gehouden. Ik opende daar enige tijd geleden trouwens een thread over:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=71231

Ook vannacht weer viel er trouwens een fietsers ten prooi aan een automobilist. De dronken chauffeur was "om onverklaarbare redenen" aan het slippen gegaan en had daarbij zonder het te weten een fietser opgeschept. Maar dat was waarschijnlijk de schuld van de onopvallende kleding van de fietser
Nee hoor, een fietser was het slcahtoffer, dus de slechterik is sowieso de autobestuurder; dat is op zijn minst wat men je in dit topic wil doen geloven. Maar goed, fietsers die in het donker zonder licht en zonder een veiligheidshesje rondrijden, zijn dan ook maar een illusie zeker
Sfax is offline   Met citaat antwoorden