Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De meesten zullen wel werken in Nederland (ik denk trouwens dat heel wat Vlaamse Voerenaars ook in NL werken, zoveel werk in Voeren zelf is er niet), maar kinderen gaan denk ik in Voeren zelf naar school. Het Vlaamse onderwijs staat toch beter aangeschreven dan het Nederlandse. Als middelbare school ligt Maastricht dan weer meer voor de hand. Maar ik ken de streek niet goed genoeg om dat zeker te weten.
|
Controversiële vraag maar... was Voeren tweehonderd jaar geleden ook al zo een twijfelgeval of is dit het gevolg van de oprukkende verfransing sinds 1830?
In elk geval lijkt het dat we het terugwinnen maar... hebben we dat eigenlijk wel aan onszelf te danken?
Er zijn immers blijkbaar wel middelbare scholen nu in Voeren (
http://www.pssvoeren.be/welkom/index_ligging.htm)
maar als die Nederlanders dat niet gebruiken, wat zou hen weerhouden hebben als Voeren een Waalse faciliteitengemeente was?
...Als Nederlanders faciliteiten krijgen in Voeren betekent dat ook trouwens dat Fransen die mogen gebruiken (scholen, administratie..) in de Vlaamse Rand?
Citaat:
Overigens ligt de grens tussen Germaanse talen (Limburgs, Duits, Nederlands) en de Romaanse talen (Waals, Frans) niet bij de huidige taalgrens, want ook in de officieel Franstalige gemeenten Bleiberg (Plombières), Welkenraedt en Baelen wordt een Germaans dialect gesproken, een overgangsdialect tussen Limburgs en Ripuarisch dat voor het gemak Platdiets wordt genoemd. Aubel, de gemeente ten zuiden van Voeren, was tot de twintigste eeuw half Limburgs, half Waals, maar daar heeft het Waals de overhand gekregen.
|
Wat is het statuut precies van Plombieres nu?
En wat bedoel je met de grens, want het lijkt me dat , als ik de verkiezingsresultaten bekijk, er toch ondertussen vooral Frans gesproken wordt in die streek (of doen de Vlamingen niet mee aan dat spelletje?)
Citaat:
In Brussel hè, niet in Voeren.
|
Even verstrooid, uiteraard!

En zoals ik al vaak zei, eerst een taaltest Frans-Engels, en als ze Frans kennen-> onbruikbaar!