Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Men zou bijv kunnen stellen dat een Persoon die hier komt wonen, nooit volledig ingeburgerd zal kunnen geraken tijdens zijn leven of pas na X-AANTAL jaren, en dit niet alleen vanwege genetische kenmerken, maar nog veel belangrijker vanwege culturele verschillen. Hoe een persoon namelijk over gegevens uit de hem omringende werkelijkheid nadenkt, opinies vormt, en oordelen velt , is namelijk voor een groot deel door de opvoeding bepaald geworden. Ik kom even terug op de genetische kenmerken.Iedereen weet welk belang adoptiekinderen hechten aan de zoektocht naar hun biologische ouder(s); ook adoptiekinderen voelen soms de drang om het land van herkomst gaan op te zoeken. Een persoon is immers een merkwaardige mix van genetische en culturele input en van daaruit start hij zijn reeds gedeeltelijk gedetermineerde exploratie van de wereld.
|
Ik licht deze stukjes even uit uw schrijven omdat ik vind dat u hier serieus uit de bocht vliegt. Iemand die als baby geadopteerd is, krijgt onze cultuur met de paplepel ingelepeld. Hier kan dus geen spraken zijn van 'vreemdeling' of aanpassingsproblemen. Dit zijn gewoon volwaardige burgers. Ik herinner mij een reportage waarin een Vrt-journalist op een markt een chinees meisje aanklampt met de vraag wat zij vindt over het vreemdelingenstemrecht. Dat meisje zegt dat ze 'tegen' is waarop de reporter doorgaat op haar exotisch uiterlijk. Uiteindelijk blijkt dat ze gewoon geadopteerd is (maw ze is door en door Vlaams / Belgisch / Europees / Westers) U mag me trouwens het verband eens uitleggen tussen inburgering en genetische kenmerken (een neger die zich wit verft of zo?)
|
Misverstand Pat. Ik heb nergens gesteld dat mensen die als baby geadopteerd werden, geen volwaardige burgers zijn. Ik wilde gewoon aantonen dat velen van deze groep op een bepaald moment hun "roots" weer wensen op te zoeken. Niet om daar te gaan wonen, maar om zichzelf beter te leren kennen.
Wat betreft de link inburgering - genetische kenmerken. Als ik je vraag om je een Egyptenaar voor te stellen dat gaat in je hoofd niet het beeld van een eskimo verschijnen. Zo is het ook met "Vlamingen". Laat iemand zich een Vlaming voorstellen en hij zal niet aan een neger denken. Genetische kenmerken in de ruimste zin van het woord samen met culturele kenmerken kunnen aldus gebruikt worden om gradaties aan te leggen in de mate waarin mensen dichter of verder van een groep afstaan. Samenleven in een land onder een politiek bestel vereist immers dat men loyaal is aan de staat of aan de bevolkingsgroep die er woont. Verschillen in taal of genetische kenmerken zullen altijd zorgen voor een deling binnen de groep ( het water wordt te diep ).
Om dan terug te komen op de neger: hij zal zich met de oorspronkelijke bevolking vermengen, net zoals in de 16de eeuw de Spanjaarden die hier zaten zich vermengd hebben met de oorspronkelijke bevolking. Pas dan kan men spreken van echte integratie en dus van volwaardig burgerschap.