Discussie: Islamofoob
Los bericht bekijken
Oud 1 november 2003, 18:56   #8
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Hangt ervan af welk soort Islam. Een gematigde vorm zoals die bv. in Bosnië of Rusland (buiten Tchetchenië dan) wordt beleden of een radicale meer retrograde vorm zoals in de Arabische landen of Pakistan? In het eerste geval is er een kans op acceptatie. In het tweede geval niet, omdat die Islam haar wetten en normen boven die van de wereldlijke macht stelt.

Het is duidelijk dat de Islam die men hier belijdt ook moet "verwesteren"; de mufti van Marseilles (die zeer anti-fundamentalistische standpunten inneemt en een fervent voorstander is van een progressieve Islam) is hier een goed voorbeeld.
Akkoord, ik ben atheïst, en ik vind dat godsdiensten sowieso gevaarlijk zijn voor sommige mensen, welke godsdienst dan ook. Gewoon omdat godsdienst sowieso een absolutisme in zich heeft. En, ik voel mij dan steeds genoodzaakt mij af te vragen waarom mensen een godsdienst zo ...mak volgen, eender welke godsdienst. Maar, ik vind het wel fout om een godsdienst te viseren, tegenwoordig de islam. We moeten ons afvragen welk antwoord, of wat sommige mensen zoeken of vinden in religies. Wat komen ze tekort in het atheïsme ? En waarom, inderdaad, zijn sommige moslims, getuigen van Jehova, Joden, etc zo fanatiek in hun geloof. Waarom doden ze andere mensen ? Waarom vormen ze kliekjes, die zich afzetten tegen de vooruitgang en tegen de realiteit ? waarom creëren ze vijanden ?

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden