Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Reclamespotjes worden niet 'opgedrongen'. Wat je doet hangt tenslotte af van jezelf, en de dreiging van het hellevuur hangt niet boven je hoofd als je er niet aan voldoet.
Reclame volgt tussen haakjes de denkbeelden die in een maatschappij reeds bestaan, het vormt ze niet. Zo ziet men hoe reclame in de 50er jaren de ideale vrouw voorstelde als trouwe en vlijtige HUISVROUW, terwijl de reclame vandaag vrouwen voortstelt als onafhankelijke, zelfstandige, werkende vrouw (als we eventjes de waspoederreclame niet in beschouwing nemen). Die evolutie van de vrouw is er niet gekomen door de reklame, de reklame heeft eerder de evolutie van de vrouw gevolgd. Kan de Koran op dezelfde manier de evolutie van de hedendaagse Moslim-vrouw van volgzame huisvrouw naar zelfzekere career-woman volgen? Ik betwijfel het. :D
|
Goh, ik weet niet of het evoluereren van de reclame echt afdoet aan mijn argument. Dat ze de beelden niet "vormt" kan wel waar zijn. In elk geval versterkt ze ze. En vind jij reclame niet opdringerig? Overal waar je komt, is ze er. Het is geen directe confrontatie, maar veel sluipender en subtieler dan de islam-gewoontes. Het gaat erom dat je moet voldoen aan het beeld dat de maatschappij van je heeft. Indien dat niet zo is, word je ofwel scheef bekeken en krijg je minder kansen, ofwel word je verstoten door je familie en ga je naar de hel, waar je bijzit bent van de duivel ipv van de profeet. Zoveel verschil is er niet.