Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2007, 14:28   #278
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik geloof dat men met alle wetten op de wereld het hart van een mens niet veranderd. Discrimineren zit in onze genen, bij alle culturen bij alle volkeren, of we dat nu goed vinden of niet. Het is niet meer dan normaal dat je op de eerste plaats kaart trekt voor eigen volk, dat doe je onbewust, zelfs de grootste linkiewinkie zou eens diep in zijn hart moeten kijken.
Deze natuurlijke drang gaan criminaliseren werkt averechts. In plaats van dat mensen nu van migranten gaan houden, gaat men ze zeker als concurrentie vrezen, met alle gevolgen van dien. Mij maakt het niet uit welke afkomst iemand heeft, eerder welke (beroeps)ethiek hij er op nahoudt.
Als je komt solliciteren met een kauwgum in je mond en meteen je voeten op tafel legt, is het volgens mij niet omwille van je uiterlijk of afkomst dat je niet aangenomen wordt. Ik geloof dat een Belg die met zulke houding naar een eventuele toekomstige baas stapt, minder kans maakt dan een migrant die zich keurig gedraagt.
Hoe komt het trouwens dat het altijd dezelfde groep van migranten zijn die maar niet aan een job geraken? Huidskleur? Ik geloof dat het gros van de Turken en Marokkanen niet veel donkerder is dan de Spanjaarden en Italianen, waar we geen problemen mee hebben. Er zijn er zelfs met blond haar en blauwe ogen, die je op het eerste zicht amper van een Belg kan onderscheiden. Dus het uiterlijk lijkt me een drogreden.
Ik denk nog steeds dat de voorkeur van een baas een rol speelt, maar de houding van de sollicitant wel eens de doorslag kan geven.
Ik ben het fundamenteel oneens met jou "stelling" als zou discriminatie natuurlijk zijn. Aan jezelf ken je de rest van de wereld, zeggen ze, maar je drijft het wel iets te ver. Omdat jij automatisch discrimineert, mag je niet stellen dat dat natuurlijk is. Ik doe dat bijvoorbeeld niet, en ik ben allesbehalve heiliger dan de paus.
En natuurlijk gaat het niet om de donkerheid van de huid, maar om de connotaties die die donkere huid met zich meebrengt.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden